2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 53 GESCHREVEN DOOR - ALLARD FREDERIKS Martin de Winter is directeur en partner van Hokra, bureau voor merkactivatie, promotionele artikelen en marketing-executie. Hij is auteur van het Handboek voor Activaties en Promotionele Producten en doceert aan de PPP Academy. maar ook omdat het onprettig voelt om de opgebouwde waarde te laten vervallen.” Zo’n mechanisme werkt bijzonder goed in markten waarin consumenten veel keuze hebben, bijvoorbeeld bij supermarktproducten, drogisterijartikelen of horeca. Denk aan: zegels sparen voor servies of pannen, digitale stempelkaarten in loyalty apps en acties zoals voetbal- plaatjes of verzamelalbums. “Een spaaractie is eigenlijk een combinatie van meerdere principes”, legt De Winter uit. “Wederkerigheid (je krijgt een beloning), consistentie (je wilt afmaken wat je begonnen bent) en een beetje schaarste (het is tijdelijk beschikbaar).” Het succes van een spaaractie valt of staat met drie factoren: • De aantrekkelijkheid van het spaarpremium • De haalbaarheid (hoeveel aankopen zijn nodig?) • De eenvoud van deelname Merkswitch stimuleren: breek de routine Een ander scenario: je wil klanten verleiden die normaal voor de concurrent kiezen. Die stap – merkswitch – is vaak nog moeilijker. Consumenten zijn gewoontedieren. Een premium kan de trigger zijn om die routine te doorbreken. De Winter: “Een premium dat goed bij je merk past op functioneel of emotioneel niveau, werkt in dit geval goed. Het idee is dat je een cadeau aanbiedt dat de consument ontvangt als hij voor jouw product kiest. Zo verhoog je de waardeperceptie zonder dat je directe korting geeft.” Converteren van online naar aankoop op de winkelvloer In een steeds digitalere wereld is het voor veel merken een uitdaging om consumenten vanuit social-mediacampagnes te converteren naar de fysieke winkelvloer en tot aankoop te laten overgaan. De inzet van digitale premiums helpt hierbij goed. The Psychology of Persuasion
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5