2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 55 HOE PREMIUMS EN SPAARACTIES GEDRAG BEÏNVLOEDEN Zo’n converterende campagne kan er als volgt uitzien: 1. Confrontatie in social media 2. Consument registreert via de website van het merk 3. Consument koopt het product bijvoorbeeld in de winkel 4. Registreert de aankoop online 5. Ontvangt direct een digitale beloning of cashback Zo ontwikkel je een activatie die zorgt voor nieuwe klanten en waarbij je bovendien data verzamelt die je kan gebruiken om herhalingsaankopen te stimuleren. Bij digitale premiums kan je denken aan codes voor een film, een streamingabonnement, e-books of digitale credits. Ze zijn snel beschikbaar, makkelijk te distribueren en ideaal voor een jonger publiek. Strategisch kiezen: waar zit je groeipotentieel? Het succes van activatiecampagnes in deze fase begint bij een scherpe analyse. Waar zit je grootste kans? Kies je voor het aantrekken van nieuwe klanten of wil je bestaande klanten ‘voller’ maken? De tweede stap is om goed na te denken welk actiemechaniek je moet inzetten om je doelen te behalen (zie schema). “Veel marketeers kiezen automatisch voor een standaard kortingsactie”, zegt De Winter. “Maar korting tast je waardeperceptie aan. Een goedgekozen premium of spaarmechanisme voegt juist iets toe aan je merk. Het gaat niet alleen om transacties, maar ook om betekenis en beleving.” De kern: slim activeren voor structurele groei Merkswitch en herhaalaankopen zijn geen toeval. Ze ontstaan door consistent te werken aan vertrouwen, relevantie en waarde. Wie de psychologie begrijpt, van wederkerigheid tot consistentie, en zijn activaties daarop afstemt, legt de basis voor structurele groei. De Winter: “Als je activatietechnieken slim inzet, haal je niet alleen meer omzet uit je bestaande klanten. Je bouwt ook aan een merk dat aantrekkelijker wordt voor nieuwe klanten. Dat is de echte kracht van premiums en spaaracties.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5