PROMZ MAGAZINE 02-2025

56 Ik had een lange rij in de Kalverstraat zien staan, maar er verder geen aandacht aan besteed, want ik was op weg naar de Zeekr-showroom verderop. Vast weer een TikTok-fenomeen, dacht ik: de beste bubble tea van Amsterdam of de must have soepdumplings. Pas toen ik op het RTL-nieuws een item zag over de Labubu-poppen begreep ik dat ik getuige Er is geen ontkomen aan de Labubu-hype momenteel. Overal in de wereld staan liefhebbers in de rij om de nieuwste varianten van het pluche poppetje te mogen kopen. Het succes komt niet uit de lucht vallen, want collectable toys voor volwassenen zijn al langer een hit in Azië. Maar het Chinese bedrijf Pop Mart maakte het tot een wereldwijd succes. LABUBU IS GEEN KINDERACHTIG SUCCES CHINESE MERKEN IN NEDERLAND DEEL 11 was van een bijzonder fenomeen. Nou ja, zo bijzonder was het ook weer niet. Labubu-liefhebbers staan hier namelijk regelmatig in de rij. Urenlang. En in weer en wind. Want op woens- en vrijdagen wordt de enige Labubu-winkel in Nederland bevoorraad met nieuwe varianten van het razend populaire poppetje. Labubu for Dummies Even kort: Labubu is een karakter uit de kinderboekenserie The Monsters, bedacht en getekend door Kasing Lung, in 1972 in Hongkong geboren, maar op 7-jarige leeftijd met zijn ouders mee naar Nederland verhuisd waar hij in Utrecht het Grafisch Lyceum doorliep. In 2011 won hij als eerste Aziaat de European

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5