PROMZ MAGAZINE 02-2025

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 57 GESCHREVEN DOOR - FRED SENGERS Picture Book Competition. In 2015 creëerde hij een getekende sprookjeswereld gebaseerd op Scandinavische mythologie met goede en slechte figuren: The Monsters. Een van de prominente figuren: Labubu. Het is een herkenbaar character: grote ogen, scherpe tanden en puntige oren. En hoewel Labubu een monster is en er niet heel vriendelijk uitziet, vinden veel mensen het een schattig wezen. Uglycute, wordt ook wel gezegd. Misschien komt het wel door die grote ogen, die we kennen uit populaire cultuur uit Japan en Zuid-Korea, zoals manga en anime. Dat trekt de aandacht van Pop Mart, een Chinees bedrijf dat speelgoed op de maar ondanks een groeiende stapel dubbelen wilde je toch jouw Panini-album compleet hebben. Labubu is niet alleen om te verzamelen, maar ook om mee gezien te worden als modeaccessoire aan je handtas of rugzak. Bekendheden zorgen voor aandacht. In Azië bijvoorbeeld K-popartiesten. Als de hype naar het Westen overwaait worden onder meer Kim Kardeshian, Dua Lipa en David Beckham met een Labubu gespot. Filmpjes op Insta en TikTok doen de rest. Chinese trend uit Japan Voor Europa is de Labubu-rage misschien nieuw, maar voor Chinezen is markt brengt. Aanvankelijk goedkope pluche poppen, maar al snel legt het bedrijf zich toe op wat wel designer toys worden genoemd. Speelgoed dat in series wordt geproduceerd, zodat ze kunnen worden gespaard. En geleverd in zogeheten blind boxes, zodat je niet weet welke figuur van de serie je koopt. Om het extra spannend te maken worden er tussen de partijen ‘secret’ Labubu’s gestopt; exemplaren met een beperkte oplage. Dat is in feite een oude marketingtruc: kopers van Pokémon-kaarten kennen het fenomeen wel. En wie zoals ik nog ouder is: voetbalplaatjes werkten volgens hetzelfde principe. Je wist dat je steeds vaker plaatjes ging kopen die je al had,

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5