PROMZ MAGAZINE 02-2025

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 59 LABUBU IS GEEN KINDERACHTIG SUCCES dat niet het geval, weet Manya Koetse, sinoloog en oprichter van What’s on Weibo, een website die bericht en duiding geeft bij Chinese trends en digitale cultuur. “In maart kreeg ik al berichten van vrienden uit China: ‘hè hè, zijn jullie er in Europa ook achter. Bij ons is Labubu alweer voorbij.’ Maar mede door het uitkomen van een nieuwe serie is er nu in China sprake van tweede golf trendy toys. Rond Labubu, maar ook nieuwe characters die door Pop Mart zijn gelanceerd.” Die trend van het verzamelen van designer toys is komen overwaaien uit Japan, zoals zoveel trends in China’s populaire cultuur uit Japan afkomstig zijn. “Het verzamelen van speelgoed is natuurlijk van alle tijden. Mijn moeder is berenmaker en zij komt al sinds de jaren ’90 in Japan en China om les te geven hoe je die maakt. Dat zijn best prijzige beren waarvoor een specifiek publiek van liefhebbers bestaat. In Japan zijn in de jaren ‘90 een aantal fabrikanten zich op een jonger publiek gaan richten en meer goedkopere, mainstream toys gaan maken. Noem het maar het fastfood onder de toy collectables.” Belangrijke rol in opkomst binnen deze trend is het fenomeen van de blind box. “Je zag dat bijvoorbeeld ook in Japanse arcadehallen, waar je moest proberen doosjes met een grijper uit een automaat te halen, dus zonder dat je weet waar je voor speelt. Dat geeft als het ware een spelelement aan het kopen”, vertelt Koetse. Samen met andere factoren als het verzamelen, de vermeende schattigheid van het character en niet te vergeten de rol van social media maken tezamen die van Labubu, zoals Koetse dat noemt, een trendworthy fenomeen. “De oprichter van Pop Mart, Wang Ning, heeft dat heel goed aangevoeld. Hij heeft interessante designers om zich heen verzameld om mee samen te werken. Daarmee heeft Pop Mart een heel belangrijke rol gespeeld in de transformatie van lifestyle pluche speelgoed naar collectable art toys.” Generatiedingetje Ik vraag Koetse of de Labubu-poppen inspelen op de veranderende Chinese cultuur, waar naarmate het besteedbaar inkomen van de middenklasse stijgt er geld is om statusverhogende producten te kopen om je te onderscheiden. Maar daar wil ze niks van weten. “Ik zou zeggen dat het meer met generaties dan met cultuur te maken heeft”, antwoordt Koetse, terwijl ze door haar aantekeningen zoekt die ze maakte toen ze onderzoek naar het Labubu-fenomeen deed. “Elke generatie doet op zijn eigen manier aan zelfexpressie. Labubu is meer dan een statussymbool. Het is iets dat mensen gelukkig maakt. Daar gaat het hier om.” Pop Mart in een notendop 2010 Wang Ning richt Pop Mart op. 2017 Pop Mart organiseert zijn eerste Pop Toy Show in Singapore; een soort Comic Con rond de eigen characters dat later uitgroeit tot een bedevaartsoord voor de fans. 2019 Kasing Lung tekent een contract bij Pop Mart; zijn serie The Monsters dient als basis voor een nieuwe serie pluche poppen die dat jaar op de markt komen. 2020 Pop Mart gaat naar de beurs in Hongkong en is volgens beleggers dan 676 miljoen dollar waard. 2021 Samenwerkingsovereenkomst met het merk Keith Haring, net zoals Pop Mart licentieovereenkomsten heeft met Disney en Harry Potter. 2022 Opening eerste buitenlandse winkels in de VS, Nieuw-Zeeland, Australië, Zuid-Korea, Taiwan en het Verenigd Koninkrijk. 2023 In Beijing opent Pop Land de poorten, een themapark rond de characters van Pop Mart. 2024 Eerste Nederlandse Pop Mart-winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Morgan Stanley noemt Pop Mart de snelst groeiende multinationale onderneming ter wereld. 2025 Een uniek oversized Labubuexemplaar wordt op een veiling in Beijing voor omgerekend 130.000 euro verkocht. Pop Mart is op de beurs nu 40 miljard dollar waard; meer dan speelgoedfabrikant Mattel. Manya Koetse

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5