2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 81 Een reputatie is gebaseerd op het beeld van en de waardering die de buitenwereld voor je heeft. En die worden weer gecreëerd door eigen acties en gedrag. Het mooie daaraan is dat je een goede naam grotendeels zelf in de hand hebt, én de organisatie kunt wapenen tegen crises in de toekomst. KREDIET VOOR ZWAARDERE TIJDEN ZO KWEEK JE REPUTATIEVET Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Voor reputaties geldt grotendeels hetzelfde. Járen kan het kosten om ze op te bouwen terwijl ze ook in luttele minuten tot de grond toe kunnen worden afgebroken. Een kwestie van pech? Soms. Tegen sommige crises is geen bedrijf bestand. Toch is er zeker het nodige te doen waarmee afbreuk en reputatieschade zo veel mogelijk worden beperkt. Vandaag al. “Een veelgemaakte fout is dat bedrijven pas aan hun reputatie gaan werken als zich al een crisis heeft voorgedaan”, zegt Maarten Halsema, directeur van IVRM Reputatie. “En dat, terwijl er pro-actief al een hoop leed is te voorkomen. De reputatie is de perceptie die de buitenwereld heeft van een bedrijf, het vertrouwen erin en de waardering ervoor. Die zijn grotendeels gebaseerd op de acties van nu en het gedrag dat het in het verleden heeft vertoond. Doe je daarin je best, dan verbetert dat de naam. Dat heeft vervolgens weer een positieve invloed op je relaties met anderen, op de positie van het bedrijf op de arbeidsmarkt en bijvoorbeeld op de relevantie. Maar ook zorgt een goede reputatie dat crises – denk aan problemen als grensoverschrijdend gedrag, diefstal en terugroepacties – veel minder vat op je krijgen. Oftewel: je kunt wel een potje breken.” GESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN Ook reputatie-adviseur en communicatiestrateeg Frank Körver van Beta Strategies, dat organisaties begeleidt bij vraagstukken op het gebied van reputatie, communicatie en leiderschap, is die mening toegedaan. Hij zegt: “In goede tijden moet je reputatievet kweken. Dat zorgt ervoor dat je in slechte tijden het voordeel van de twijfel krijgt.” Guillotine De belangrijkste reputatiedrivers van een bedrijf zijn de eigen producten en diensten. Die moeten sowieso al, maar ook gelet op de reputatie, piekfijn in orde zijn. In de huidige online tijden is de digitale guillotine tenslotte onverbiddelijk, zoals Körver aanstipt. Maar afgezien van de prestaties zijn er nog veel meer factoren voorhanden die een naam doen stijgen naar grotere hoogten en de botten voorzien van wat Körver ‘reputatievet’ noemt. Hij heeft het over corporate character bijvoorbeeld, het karakter van de organisatie. Zaken als positionering, purpose en waarden moeten kloppen. Wie je bent dus, en waarvoor je staat en gaat. Het rijtje reputatiedrivers kan wat Halsema betreft verder worden uitgebreid met de rol die een organisatie als werkgever vervult en de hoedanigheid van de werkomgeving. “Een reputatie wordt net zozeer gevormd door leiderschap en zaken als het MVO-beleid”, zegt hij. “En hetzelfde geldt voor de mate van wendbaarheid en hoe het bedrijf anticipeert op actuele ontwikkelingen. Verder moet je beseffen dat de buitenwacht steeds kritischer wordt op organisaties en hun toegevoegde waarde. Dat betekent dat je echt moet nadenken over je eigen maatschappelijke relevantie.” Merkbeleving Goed gedrag wordt dan ook beloond. Maar: dan moet de buitenwereld natuurlijk wel weten dat je goed bezig bent. Voor elk bedrijf en ook voor elke reputatie is zichtbaarheid cruciaal. Klinkt logisch. Is het in de praktijk niet voor iedereen, zo weet Halsema, die opmerkt dat bedrijven het ook op dit terrein nog weleens laten liggen. Een voorbeeld zijn sommige van de sportorganisaties en sponsors die hij met zijn bedrijf begeleidt. Niet zelden zetten die zich in voor de goede zaak en maatschappelijke thema’s als eenzaamheid en bewegingsarmoede zonder daar volgens hem echt ruchtbaarheid aan te geven. Een gemiste kans, want: “Wat ze doen zegt veel over de waarde die ze hebben voor de samenleving. Zeker dat is een boodschap die de merkbeleving een flinke boost kan geven. Pak je het goed
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5