PROMZ MAGAZINE 02-2025

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 83 ZO KWEEK JE REPUTATIEVET aan, dan werkt dat vele malen beter dan het plakken van de bedrijfsnaam op een raceauto.” Werken aan je reputatie staat of valt dan ook met goede communicatie. Die is onmisbaar, meent ook Körver, al ruimt hij wel graag een misverstand uit de weg. Zo is reputatiemanagement duidelijk geen vorm van PR: “Je móet in contact blijven met je stakeholders, zeker. Maar een leuk berichtje in de krant of een handvol leuke posts op social media alleen zetten absoluut geen zoden aan de dijk. Besef ook dat je wat krom is niet recht kunt lullen. Reputatie is Chefsache en moet ook als zodanig worden aangepakt. Reputatie begint bij het goede doen en het goede ook goed doen.” Onderzoek Een belangrijk deel van reputatiemanagement stoelt op de verbinding met stakeholders. Belangrijke partijen als klanten bijvoorbeeld. Regelmatig intunen bij hen is evenzeer belangrijk in reputatiemanagement. Zo kom je er tenslotte achter wat hun belangen en verlangens zijn, begrijp je wat zij belangrijk vinden en hoe ze naar het bedrijf kijken volgens Körver en krijg je echt inzicht in hoe het bedrijf wordt gewaardeerd. Een belangrijk instrument hiervoor is het stakeholder- en reputatieonderzoek. Halsema gebruikt dit ook in zijn werk en werkt met het begrip reputatiewaarde: “De reputatiewaarde is de waarde die een sterke reputatie toevoegt aan een organisatie of merk. Die waarde is meetbaar en drukken wij op basis van verschillende onderdelen uit in een cijfer. Daar kun je mee aan de slag. Zo kan een bedrijf een 6,3 scoren en wordt uit het onderzoek bijvoorbeeld duidelijk dat de werkomgeving ervoor zorgt dat het geen 7 is. Dan weet je dus waar je kunt verbeteren.” Don’ts Tegelijkertijd is de reputatie bij uitstek een terrein waarop uitglijers kunnen worden gemaakt. De twee experts zien in de praktijk verschillende fouten als het aankomt op reputatiemanagement. Onvoldoende aandacht besteden aan wie je bent en waarvoor je staat is volgens Körver een regelrechte misser, en hetzelfde geldt voor slechte communicatie als je die zaken juist wel op orde hebt. Daarnaast moet je zaken nooit mooier voorstellen dan ze zijn, geeft hij aan. Want: je wordt keihard gestraft als het uitkomt. Verder is nalaten om te luisteren naar wat er speelt in de markt en bij stakeholders volgens hem een doodzonde. Hij vervolgt: “Het is ook slecht als je zelf niet weet hoe je reputatie ervoor staat. Je móet weten op welke vlakken je de verwachtingen overtreft en waar je teleurstelt. Voor een goede reputatie is het noodzakelijk om ambities uit te stippelen maar ook om te weten waar het bedrijf nu staat. Anders is het lastig om een route te bepalen.” Bij een crisis Ondanks alle goede bedoelingen kan het gebeuren dat zich vroeg of laat een crisis voordoet. Gelukkig zijn er ook verschillende dingen die je kunt doen als de bom barst. De experts hanteren een aantal vuistregels waarmee de reputatie zo veel mogelijk intact, en het gezichtsverlies beperkt blijft. Communiceren is sowieso key. Zo houd je regie op het verhaal in plaats van dat anderen ermee aan de haal gaan. Stilvallen en onderduiken is dan ook een afrader. En hetzelfde geldt voor een defensieve opstelling en ontkennen dat je fout zit, vindt Halsema: “Je ziet soms dat bedrijven weigeren het boetekleed aan te trekken, laat staan dat ze begrip opbrengen voor gedupeerden en excuses aanbieden. Toch is het vaak verstandig om meteen in actie te komen. Er kan altijd iets gebeuren en niet alles is te voorkomen. Aan een investeerder die instapt en later fout blijkt te zijn kun je misschien niet zo heel veel doen. Wat wél kan, is problemen benoemen en compassie tonen. En perspectief bieden. Vertel de buitenwereld wat je vandaag en erna doet om te voorkomen dat het probleem zich nog eens voordoet in de toekomst.” Al met al is reputatiemanagement een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Iets waarvoor je de mouwen moet opstropen, zoals Körver het verwoordt. “Je moet zorgen dat klanten en stakeholders weten waar je als bedrijf voor staat en voor gaat. Dat vraagt inspanning. Een goede reputatie moet je verdienen en word je nooit en te nimmer in de schoot geworpen.” FOTOCREDIT: NORBERT WAALBOER Frank Korver

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5