PromZ Magazine 3-2013

2013 - nummer 3 - www.promz.nl 5 Lefgozers gezocht… C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 Lef, of eigenlijk het gebrek daaraan. Dat is het onderwerp van de column van Kees-Jan Rozestraten, die met zijn actiemarketingbureau De Combinatie van Factoren voor grote opdrachtgevers werkt, in op lef – eigenlijk het gebrek eraan. Enige tijd geleden schreef onze andere columnist, Charles Borremans, directeur van Goud Activatie, hier ook over. Adverteerders durven niet meer. Concessies voeren de boventoon. Geen campagne die écht opvalt. Geen actie die er écht uitspringt. Het is alle- maal zo braaf, zo vlak, concludeert Rozestraten. Hij schrijft ook: “Vooral als je succes afhangt van de mate waarin het merk opvalt en anders is, dan is ‘op safe spelen’ misschien wel het gevaarlijkste wat je kan doen.” Hoe waar is dat! Een opmerking die ook van toepassing is op alles wat met de inzet van promotionele producten heeft te maken. Een goed gekozen premium kan een merk toch alleen maar goed doen? (En wat voor premiums geldt, geldt ook voor relatiegeschenken en kerst- en eindejaarsgeschenken…) Opdrachtgevers willen creatieve en originele premiums, terecht. Maar in toenemende mate kiezen ze uiteindelijk voor doorsnee producten, waar niemand zich een buil aan kan vallen. Concessies – mede door minder budget en door reorganisaties van marketingafdelingen verloren gegane kennis en ervaring – voeren ook in het premiumbeleid de boventoon. Wie durft weer? Welke ‘lefgozer’ komt met de nieuwe Flippo of het Bavaria-jurkje anno 2013? Een goed gekozen premium is niet per definitie een kostbaar premium. Dat lijkt een hardnekkig misver- stand. Het gaat om de juiste keuze. Bovendien, als een premiumactie leidt tot meer merkbinding en meer verkopen, is het de investe- ring zeker waard. Anders dan anders zijn kan die toegevoegde waarde leveren en net dat verschil maken. Temeer daar de toegevoegde waarde van premiums met name zit in het feit dat ze tastbaar en driedimensionaal zijn. Dat maakt promotionele producten uniek ten opzichte van alle andere middelen en media om uw doelgroep te boeien en te binden. PromZ Magazine 14de jaargang, september 2013 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Judith Munster, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Natasja Groenink Vormgeving en DTP: SDA Print+Media, Aryen Bouwmeester Druk: SDA Print+Media © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5