PromZ Magazine 3-2014

z 2014 - nummer 3 - www.promz.nl 11 pro f i l e 8 in contact met de wielersport. De website skodatours.nl geeft toegang tot wielerevents, fietsclinics met profs en vip-bezoeken aan bijvoorbeeld de Tour de France. Skodatours is het derde jaar ingegaan, vertelt De Wilde. “We verzorgen deze activiteiten al langer, alleen deden we dat voorheen via de reguliere kanalen.” Er zijn zo’n 15.000 mensen aangesloten bij Skodatours. Onderdeel van het programma is het eigen event Prof voor een dag, op Circuit Park Zandvoort. Onder begeleiding van Nederlandse prof- wielrenners kunnen zeventig amateurrenners het in een tijdrit tegen elkaar opnemen. De profs geven die dag ook een clinic, en mecaniciens en verzorgers staan klaar voor ondersteuning. De Wilde: “We zijn ook aan het kijken of we leuke fietsroutes in ons loyaliteitsprogramma kunnen aanbieden.” Giveaway Het automerk ondersteunt het loyaltyprogramma ook met een eigen giveaway. Wie zich inschrijft voor Skodatours maakt kans op een paar Skoda-wielersokken. Ook als iemand zich opgeeft voor een vip-evenement, geeft het merk tientallen paren weg. De Wilde: “Goede sokken zijn erg belangrijk voor wielrenners. We krijgen geregeld positieve reacties van mensen.” Skoda biedt meer giveaways aan. “Bij acties op Facebook geven we ook wie- lersets weg, bestaande uit een helm, shirt, broekje en sokken. Een voorbeeld is de Skoda Tourfan-competitie, waarbij de hoofdprijs een vip-reis naar de finish in Parijs was. En bij ons evenement Prof voor een dag krijgt elke deelnemer een wielershirt. Dat is een Bankzitter Wat doet al die ondersteuning in geld en natura voor het merk? “Je kunt niet een-op-een zeggen dat we meer auto’s verkopen doordat we sponsoren,” zegt De Wilde. “Maar we weten wel dat mensen die de wielersport een warm hart toedragen meer dan gemiddeld iets hebben met het merk Skoda. De doelgroep strekt zich uit over een vrij grote groep mensen, omdat we ons niet alleen richten op de professionele sport. We spreken de actieve, bijna professionele fietser aan, maar ook de bankzitter, die op zondag onder het genot van een glaasje wijn op tv de wielrenners over de streep ziet gaan.” Skodaland ‘Genoeg gelachen’, was een aantal jaar geleden de slogan van een nieuwe reclamecampagne van Skoda. Het merk was al langer bezig om het Oosteuropees imago – in een rijtje met Lada en Trabant – van zich af te schudden. Zeker sinds het Volkswagen- concern in 1991 Skoda overnam, rollen er in Tsjechië prima auto’s van de band. “Nederland is een Skodaland,” stelt De Wilde. “Het merk is vrij rationeel. Dat past goed bij de Nederlandse menta- liteit. We proberen daar meer emotie aan te geven door onder meer de sponsoring van de wielersport.” Loyaltyprogramma Skoda laadt de sponsoring met een eigen loyaltyprogramma: Skodatours. Op deze manier brengt het merk mensen direct Ron van der Slik Fotografie CorVosPro Ron van der Slik Fotografie

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5