PromZ Magazine 3-2014
z 2014 - nummer 3 - www.promz.nl 13 pro f i l e Skoda spreekt wielerfanaten aan (advertentie) leuk geschenk waar ze na de dag zelf ook nog wat aan hebben.” De wielerkleding verkoopt Skoda ook in een online shop op sko- datours.nl . Het bedrijf Sports@Work verzorgt deze webshop. De kleding is van het merk Shimano. De betaling en de bestelling van de artikelen verloopt via Sports@Work, net als de klantenservice en de afhandeling van retouren. Gifts en premiums regelt Skoda Nederland zelf. “Alleen de wielerhelmen kopen we centraal in”, zegt De Wilde. Weinig ergernis Of alle aandacht voor het fietsen een effect heeft op mensen die niets met de wielersport hebben, is volgens De Wilde lastig te zeggen. Het werkt in elk geval niet negatief, stelt ze. “Ook in de tijd dat er veel over doping in de sport werd gesproken, kregen we niet of nauwelijks reacties van mensen die zich ergerden aan het feit dat we een link met de wielersport hebben.” Naast de speciale aandacht voor de wielersport heeft Skoda een klantrelatieprogramma onder de naam VerrassendSkoda. Ruim 55.000 klanten zijn lid van dit klantprogramma. Voordelen zijn een gratis zomer- en wintercheck, partner-aanbiedingen zoals Skoda Parkeren en Skoda Vakanties, het Skoda Magazine, dubbele Rocks-punten bij Texaco, en een nieuwsbrief met kortingsacties. Volgend jaar is de Tourvloot van Skoda ook in Nederland te aan- schouwen. Het Tourcircus begint dan met een tijdrit in Utrecht. Op de tweede dag gaan de renners richting het zuiden en verlaten ze ons land. Het begon met fietsen… Skoda is een van de oudste autofabrikanten ter wereld. In 1895 begonnen grondleggers Laurin en Klement met de bouw van fietsen. Motoren en auto’s volgden korte tijd later. Sinds 1991 is Skoda onderdeel van de Volkswagen Group. De modellen profiteren ook van Volkswagen-technieken. Er zijn drie fabrieken in Tsjechië waar Skoda auto’s produceert. Daarnaast zijn er productiesamenwerkingen in China, Rusland, Slowakije en India. In 2013 rolden wereldwijd ruim 920.000 Skoda’s van de band. Skoda is in 100 landen vertegenwoor- digd. Wereldwijd werken er meer dan 26.400 mensen voor het merk. Pon Mobiel, onderdeel van Pon’s Automobielhandel, is sinds 1992 de exclusieve importeur in Nederland van het merk Skoda. Skoda is de nummer 8 in Nederland, op basis van de verkoopcijfers tot en met juni 2014. Het marktaandeel is 4,75 procent, met ruim 9.500 verkochte auto’s in het eerste halfjaar. “De automarkt in Nederland is minder goed dan vorig jaar,” zegt Mirjam de Wilde van Skoda, “maar wij profiteren van het feit dat we het juiste productaanbod hebben.” Skoda scoort op het moment vooral onder de leaserijders, met de Octavia Greenline met 14 procent bijtelling. Voor klanten heeft Skoda het wielerprogramma Skodatours in het leven geroepen. Daarnaast is er VerrassendSkoda, een voordeelprogramma waarvan ruim 55.000 klanten lid zijn. We komen ook binnen bij de bankzitter Ron van der Slik Fotografie 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5