PromZ Magazine 3-2014

z 2014 - nummer 3 - www.promz.nl 15 ana l ys e 8 De recente recalls van enkele WK oranjeproducten uit de winkels zet ook het bedrijfsleven, dat promotionele producten inzet, weer even op scherp. Recalls van premiums komen heel weinig voor. Maar een gewaar- schuwd mens telt voor twee. Producten, dus óók promotionele producten, moeten voldoen aan strikte EU-wetgeving. Pas op voor uitglijers! Het belang van compliance H et is 2011 en ING moet zijn spaarleeuwen terugroepen. Die partij premiums – de bekende spaarleeuw die jonge spaardertjes nog steeds cadeau krijgen bij het openen van een rekening – was destijds ondeug- delijk. Uit onderzoek was gebleken dat het lampje in de staart van het beest los kon raken. Als kleine kinderen dit in hun mond zouden steken, kon dit (zeer) gevaarlijke situaties opleveren. Problemen met premiums halen niet vaak de publiciteit, simpelweg omdat ze weinig voorkomen. En recalls van premiums zijn zeldzaam, dat blijkt ook wel uit het voorbeeld van de Spaarleeuw, dat alweer van drie jaar terug is. Deugen producten niet, dan wordt dit meestal al in een vroeg stadium ontdekt en nemen opdrachtgever en leveranciers de nodige maatregelen. Recalls komen veel vaker voor in de retail – sla de kranten er maar op na. En daar zitten ook grote namen bij, zoals Hema, Kruidvat, Ikea en grote automerken, die vrijwel allemaal wel met recalls te maken hebben gehad. Klachten En je kunt er de klok op gelijk zetten dat als er een EK- of WK-voetbal plaatsvindt, er altijd wel melding wordt gemaakt van het uit de markt halen van een aantal oranjeproducten. Tijdens dergelijke grote voetbalevenementen komen er veel oranjeproducten op de markt. De wet van de grote getallen brengt met zich mee dat daarmee dan ook het aantal klachten van consumenten over – ver- meende – gevaarlijke producten toeneemt. Een overheidsinstantie als de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit) moet hierop reageren. Maar de NVWA handhaaft ook, juist als er een EK of WK plaatsvindt, of als het carnaval weer aanbreekt en de winkels vol liggen met feestspullen en -kleding voor het carnaval. Zo valt op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit te lezen dat inspecteurs van deze organisatie in de weken voor het WK 2014 ruim 20 winkelorganisaties bezochten om te kijken of aangeboden oranjeartikelen vol-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5