PromZ Magazine 3-2014

2014 - nummer 3 - www.promz.nl 7 De spelregels van het vak PromZ Magazine 15de jaargang, september 2014 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Eefje van Doorn Druk: MullerVisual © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 In dit septembernummer van PromZ Magazine treft u zeer uiteenlopende onderwerpen. Van wat luchtiger en vrolijker zaken als de beurs RelatieZ en de ins & outs van het kerstpakket anno 2014 tot en met serieuzere onderwerpen als recalls van promotionele producten. Het onderwerp recalls leidt in ons vakgebied tot discussie. Júist omdat ze in de promotionele pro- ductenwereld niet vaak voorkomen, gelukkig. Recalls betreffen vaak producten in de retail en in de automotive is het bepaald ook geen onbekend fenomeen. Een paar weken terug, bijvoorbeeld, moest Jaguar Land Rover in de Verenigde Staten en Canada meer dan 46.500 Land Rovers terugroe- pen naar de garage vanwege een probleem met de airbags. Toch niet ’t minste merk dat met een terugroepactie te maken had… Het artikel ‘Pas op voor uitglijers’ benadrukt dat promotionele producten ook gewoon producten zijn die aan de algemeen geldende productwetgevingen moeten voldoen vóór ze op de markt komen. Opdrachtgevers lijken dat nog wel eens te vergeten omdat ze de producten inzetten als premium en niet verkopen in de grote winkelketens. Dat dat wordt vergeten is begrijpelijk, maar pas op voor deze valkuil. Uw leverancier behoedt u. Maar zorg er sámen met uw leverancier (en in zijn kielzog de fabrikant van het promotionele product) voor dat aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan. Laat alle nodige testen plaatsvinden. Dat kost wat tijd, ja, en misschien dat dubbeltje extra. Wat is daar erg aan? De laagste prijs is niet altijd de beste raadgever… Lees het interview met Miklos Markovits van Interimage. Net zoals in het artikel onder de kop ‘Pas op voor uitglijers’ staat, heeft Markovits het ook over ‘prijs’ in relatie tot recalls. Is die lage prijs ook een reële prijs? Hoe kan die ene aanbieder het product leveren voor 50 cent waar alle andere aanbieders voor dat product 1 euro vragen? Pas op en denk na! De promotionele productenbranche staat goed bekend om zijn expertise. Dat valt alleen al af te leiden uit het feit dat er heel weinig recalls voorkomen, we kunnen het niet vaak genoeg benadruk- ken. Fabrikanten en leveranciers doen er alles aan. Opdrachtgevers moeten zich goed realiseren dat zij een belangrijk aandeel hebben in het hoog houden van de normen en waarden in het vak en de (spel)regels waaraan moet worden voldaan om die goede naam te behouden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5