PromZ Magazine 3-2015
10 TEKST: MARJOLEIN STRAATMAN FOTO: MARIEKE DIJKHOF H et in 1952 opgerichte Asito is een van de grootste schoonmaakorganisaties van Nederland met 50 vestigingen en 10.000 medewerkers. “Onze schoon- maakkrachten zijn heel erg belangrijk voor ons bedrijf. Hun werk gaat verder dan het afnemen van een bureau. Op een bungalowpark zijn ze vaak de eerste gezichten die bezoekers zien. En in een ziekenhuisomgeving is hun werk essentieel voor de veiligheid. De identiteit en het imago van Asito zijn in hoge mate afhankelijk van onze medewerkers. Het is belang- rijk om ze te laten merken hoe waardevol we ze vinden, en ze een zekere bedrijfstrots mee te geven. Daartoe zetten we onder meer relatiegeschenken in,” vertelt Asito’s manager communicatie Sander Haas. Een greep: Asito-shoppers om de nodige schoonmaakmiddelen in mee te nemen, Asito-caps, die de mensen ook vaak privé dragen. Goed voor de company pride, en ook voor de naamsbekendheid van Asito. Maar tot het arsenaal behoren bijvoorbeeld ook een babycape voor pasgeboren kinderen, een chocoladecadeautje met een verjaardag of de tinnen schaal die de Schoonmaker van het Jaar wint. “Die laatste is trouwens echt ‘een ding’ binnen het bedrijf. Ook partners van medewerkers krijgen een geschenk op hun verjaardag, en dat ben ik nog bij geen enkel ander bedrijf tegengekomen,” vertelt Haas. Een bedrijf dat in hoge mate afhankelijk is van mensenwerk moet extra goed zijn voor zijn medewerkers. Schoonmaakconcern Asito weet dat als de beste. De onderneming zet gifts en gadgets in om de loyaliteit en de company pride van medewerkers te versterken. Schoonmaakconcern Asito zet in op loyaliteit en company pride Asito al 20 jaar klant bij Robitex Klanten ontzorgen Asito is klant bij Robitex, leverancier van premiums en relatie- geschenken, gevestigd in Enschede. Dat de samenwerking al meer dan 20 jaar bestaat, mag in deze tijd best bijzonder worden genoemd. Robitex bestaat inmiddels 22 jaar en telt tien fulltime medewerkers. Sinds 2006 staat directeur Daniëlle Kaspers aan het roer. Ze begon met het op de kop zetten van de organisatie: van eigen import uit het Verre Oosten inclusief een eigen ontwerpstu- dio om beter en sneller te communiceren met het Verre Oosten (en klanten direct te kunnen laten zien hoe een custom made product eruit komt te zien), opslag en fulfilment door middel van het online bestelsysteem InOneShop tot en met een nieuwe strategie en uitstraling. Het legde Robitex geen windeieren. Het bedrijf groeide gestaag, en Kaspers verwacht dat Robitex blijft groeien en zich over vijf jaar in de top-5 van leveranciers bevindt. “We blijven investeren en vernieuwen. We bedienen klanten uit heel Nederland.” In 2014 gooide ze nogmaals het roer om. Sindsdien profileert Robitex zich met name als de full service partner met zes servi- ces onder de noemers Altijd attent-service, Bestel snel-service, Duurzaam-service, InOneShop-service, Kerstpakkettenservice en Out of the box-service. Kaspers wil klanten ontzorgen in alle activiteiten met een promotionele touch. “We ondersteunen in
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5