PromZ Magazine 3-2015

z - www.promz.nl 13 Schoonmaakconcern Asito zet in op loyaliteit en company pride cas e 9 “Dat biedt overzicht over de voorraad. Ik heb veel collega’s die kunnen bestellen in de shop. Voor mij is het niet te doen om dat zelf allemaal te monitoren.” Op 8 oktober 2015 vindt de vijfde editie van het Nationaal Integratiediner plaats op verschillende locaties. Dit eerste lustrum moet een extra feestelijke editie worden met 25.000 deelnemers. Eigen koers varen Inmiddels beschikt Robitex over een breed klantenportfolio, ver- telt Kaspers. Door de jaren heen is het bedrijf, zegt ze, altijd zijn eigen koers blijven varen. “Ik heb nooit links en rechts gekeken naar wat anderen deden maar ben altijd blijven vernieuwen en investeren in mijn klanten en mijn eigen mensen. Ik probeer altijd nieuwe kansen te creëren.” Ze vervolgt: “Natuurlijk zijn de budgetten van veel klanten de laatste jaren naar beneden geschroefd. Bij sommigen merken we dat aan de kleinere voorraad van het basisassortiment, en dat er meer ad hoc wordt besteld als gevolg van budgetten die op het laatste moment worden bijgesteld.” Mede door de eco- nomische crisis kijken bedrijven kritischer naar hun promotionele productenbeleid, stelt Haas. “Ze bepalen nauwkeuriger wat er nodig is om het doel te bereiken. Ze kunnen daardoor uit met lagere aantallen producten. Ook denk ik dat er steeds meer aan- dacht komt voor de aanwending van het beschikbare budget aan echt originele en creatieve producten. Onze kookschorten voor de mensen die koken tijdens het Integratiediner zijn een goed voorbeeld. Ze zijn heel apart, en het zijn inmiddels echte verzamelobjecten.” Goed voor je mensen Om iets terug te doen voor wat het bedrijf ‘zijn belangrijkste mede- werkers’ noemt, heeft Asito ook diverse loyaliteitsactiviteiten. De schoonmaakkrachten kunnen inloggen op het medewerkersportal mijnasito.nl en zo korting krijgen op bijvoorbeeld verzekeringen, weekendjes weg en groene stroom. Volgens Haas, die inmiddels bijna zeven jaar bij Asito werkt, zit de zorg voor het personeel al van oudsher in de bedrijfscultuur onder het motto ‘Wees goed voor je mensen dan zijn zij goed voor jou’. Haas: “In mijn functie is het verder een kwestie van die ideeën naar boven brengen en cultiveren. Ik vind dat Asito ook aan de buitenwereld moet vertellen wat het doet voor zijn mensen. Niet om zichzelf op de borst te kloppen, maar om anderen in ons net- werk op ideeën te brengen. We willen uiteraard ook promotionele artikelen uit fabrieken die de zorg voor de werkomstandigheden voor hun arbeiders hoog in het vaandel hebben staan,” zegt Haas. Aandacht voor duurzaamheid Naast het people-principe, is Asito ook erg begaan met duur- zaamheid. Bij Robitex merken ze dat steeds meer opdrachtgevers interesse krijgen in verduurzaming. Het schoonmaakbedrijf was één van Robitex’ eerste klanten die vroeg om duurzame promotionele producten. De pennen voor Asito zijn biologisch afbreekbaar, en plastic tassen behoren tot het verleden. Haas: “En onlangs bestelden we bijvoorbeeld bamboe ontbijt- plankjes met ons logo erin gebrand, in plaats van opgedrukt met inkt. Toch zit duurzaamheid ‘m niet alleen in een verantwoord geproduceerd product. Een promotie-artikel kan ook een stimu- lans geven aan duurzaam gedrag, zoals onze batterijboxen van gerecycled karton in de vorm van vogelhuisjes doen.” Asito Als schoonmaakconcern met 10.000 krachten bedient Asito een breed palet aan klanten. In het rijtje prijken onder meer ANWB, Hoog Catharijne, TU Delft, VGZ, Rabobank, DroomParken en Heracles Almelo. Ook relatiegeschenken voor klanten neemt Asito af van Robitex. Voormalig landmachtofficier Joop van Riemsdijk richtte in 1952 het schoonmaakbedrijf Asito (Alle Stof In Twente Opruimen) in Almelo op. Het bedrijf begon met zes medewerkers. Inmiddels is dochter Monique van Riemsdijk aandeelhoudster. Asito is als onderdeel van ADG dienstengroep één van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. De 50 vesti- gingen opereren in vijf reguliere regio’s, twee Medical regio's met als specialisatie zorginstellingen en een regio Transport die zich richt op vervoersmiddelen en hun omgeving. Bedrijven kijken steeds kritischer naar hun promotionele productenbeleid

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5