PromZ Magazine 3-2015
- www.promz.nl 5 C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z PromZ Magazine 16de jaargang, september 2015 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Marco Rensen Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever In PromZ Magazine hebben we het al vaker gehad over de zin en de onzin van tenders en aan- bestedingen. Al jarenlang is er vanuit de branche kritiek op. Er zijn steeds meer gerenommeerde leveranciers die er met tegenzin aan meewerken. Maar ze moeten vaak wel, omdat ze anders het risico lopen grote klanten en dito opdrachten mis te lopen. Vooral met de kerstperiode in zicht zijn er veel grote aanbestedingen. Leveranciers stoppen veel tijd en geld in het beantwoorden van alle vragen en het uitwerken van voorstellen. Naar verhouding te veel tijd en geld. De verwachtingen aan opdrachtgeverszijde zijn te hoog, en het kennisniveau van de opdrachtgever, die de tender of aanbesteding uitschrijft, laat vaak te wensen over. Belangrijker is wel dat leveranciers in toenemende mate de indruk krijgen dat het gaat om zoiets als schijn-aanbestedingen, omdat eigenlijk al vast staat wie de leverancier wordt en de inkopers van de organisatie niet achter de aanbesteding staan, maar hem uitschrijven omdat ze moeten. Of er staat eigenlijk al vast dat er wordt gekozen voor cadeaubonnen, terwijl leveranciers aan het werk worden gezet om met creatieve voorstellen te komen voor kerstpakketten. In dit verband wordt er steeds vaker gewezen naar overheden, bijvoorbeeld ministeries. Tenders en aanbestedingen zijn hun doel aan het voorbijschieten. Naast dat het er steeds meer op lijkt dat de leveranciers die meedoen geen eerlijke winkans krijgen, lijken het ook steeds meer prijswapens te worden voor de bedrijven die ze uitschrijven. De leveranciers die meedoen klagen dat de toch al lage marges nog meer onder druk worden gezet. Uiteraard zijn in sommige gevallen tenders en aanbestedingen verplicht, maar ook die kunnen soepeler en meer recht doen aan waar het bij promotionele producten om gaat, zowel aan de zijde van de klant als van de leveranciers. Zoals het nu is, gaat het niet goed. Aanbestedingen doen hun werk als er kantoorbenodigdheden ingekocht moeten worden. Want daarbij gaat het om standaardproducten en is ‘prijs’ een bepalende factor. Maar zo’n zelfde aanpak werkt toch niet bij de inkoop van relatiegeschenken en kerstpakketten, waarbij meedenken, crea- tiviteit en service van de leverancier factoren zijn die van doorslaggevend belang zouden moeten zijn bij de uiteindelijke keuze? Tenders en aanbestedingen: schijnvertoningen? 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5