PromZ Magazine 3-2015
6 TEKST: ALLARD FREDERIKS Het begon met een shirt. Maar wat is een premiumactie zonder een goed idee? Bij de Tour de France denk je aan de gele trui. Jumbo Supermarkten lanceerde het Limited Edition Retro-shirt. Met extra grote zakken op de rug. Voor blikjes bier. Want de actie moest niet alleen wielerfans aanspreken. E en supermarkt die twee zomers achter elkaar het ‘modebeeld’ beïnvloedt. Jumbo Supermarkten laat zich er graag op voorstaan. Vorig jaar was het Roy Donders Juichpak naar eigen zeggen een must have. Dit jaar was er ‘een run’ op het Limited Edition Retro-shirt, een ode aan de winnaarstrui van oud-wielrenner Joop Zoetemelk. Vanaf 17 juni ontvingen Jumbo-klanten bij elke 10 euro aan boodschap- pen een gratis spaarzegel. Met 25 zegels konden ze hun volle spaarkaart verzilveren door een bestelling te doen op jumbo. com/detruivantoen. Het momentum was er: begin juli was Nederland voor de zesde keer gastheer van de start van de Tour de France, het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld. De Grand Départ vond plaats in Utrecht. En het is ook 35 jaar geleden dat Joop Zoetemelk in zijn gele trui in Parijs over de finish ging. Een premium. En een goed idee… Jumbo stunt met Zoetemelk en het Retro-shirt Doordachte campagne Sparen voor een geel tricot. Het ligt zo voor de hand dat het premium al vanaf het begin duidelijk was. Jumbo kwam zelf met dit idee. Textiel – handdoeken, t-shirts – doet het sowieso vaak goed als promotioneel product. Maar zonder een doordachte en passende campagne redt een premium het niet, stelt Aad Kuijper, creatief directeur en partner van Alfred, het reclamebureau van Jumbo. In dit geval was de basis dat Jumbo een wielerploeg spon- sort, legt hij uit. Jumbo is medesponsor van de gecombineerde schaats- en wielerploeg Team LottoNL-Jumbo. “Het was de wens van Jumbo om daar iets mee te doen. Wil je laten zien dat het je na aan het hart ligt, dan moet je dat in daden omzetten.” “Met de bureaus en de klant zijn we bij elkaar gaan zitten,” vervolgt Kuijper. “We vroegen ons wel af: hoe groot is die wie- lergekte nou echt in Nederland? We hebben er daarom een laag
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5