PromZ Magazine 3-2015

z - www.promz.nl 7 cas e 8 aan toegevoegd. We wilden ons niet alleen tot de wielerfans beperken, vandaar het kampioensidee: iedereen is wel ergens kampioen in. Het shirt hebben we gepresenteerd als leuk om te hebben. We hebben het rugzakje op het shirt ook groter gemaakt. Dan kun je je blikje bier erin kwijt. Zo wordt het ook iets wat je op de camping draagt.” Begerenswaardig Het moest een begerenswaardig shirt worden, legt Kuijper uit. “Als het echt een wielrenshirt was geworden, kun je je afvragen of het ook zo goed had gescoord. In een aantal sessies hebben we ons met verschillende disciplines over het shirt gebogen. Het werd al snel duidelijk dat het een retroshirt moest zijn. En wij wilden graag dat kraagje in rood-wit-blauw. Het professionele wielerteam heeft dat trouwens weer van ons overgenomen, want ze vonden dat erg leuk. Grappig dat het dus ook andersom kan werken.” Kuijper: “Jumbo kwam met het idee om Joop Zoetemelk erbij te betrekken, als de laatste Nederlandse Tourwinnaar. Wij wilden dat graag bij zoveel mogelijk media onder de aandacht brengen. Zo hebben we het virale idee ontwikkeld: Joop Zoetemelk die z’n gele trui op Marktplaats te koop aanbiedt. We hebben de Telegraaf Media Groep erbij gehaald. Zij hebben platforms als GeenStijl en Dumpert. Zij weten precies hoe je zoiets kunt laten vliegen. Dat werkte uitstekend. Mart Smeets heeft nog in een interview van twintig minuten bij hoog en bij laag volgehouden dat het toch echt waar moest zijn.” Marktplaats De actie van Jumbo kwam inderdaad mooi uit de startblokken: Zoetemelk had in juni een van zijn gele truien op Marktplaats gezet. ‘Wegens gebrek aan kastruimte’, reageerde hij op vra- gen van AD Sportwereld. Later bleek dat Jumbo met deze stunt de campagne aftrapte. “Er is veel geboden op het shirt,” zegt Maurice Nieuwland van Jumbo. “Maar Joop wilde de gele trui natuurlijk niet kwijt. Het shirt is voor hem goud waard. De reacties van mensen waren wel heel bijzonder. We hebben toen besloten dat we daar wat mee moesten. Het hoogste bod van 15.000 euro hebben we omgezet in een donatie door ons. Joop wilde graag iets doen voor het Jeugdsportfonds. Wij dragen de sport en kinderen een warm hart toe. Dat paste dus prima bij onze uitgangspunten.” Creative partner Markus Ravenhorst van bureau Etcetera hoorde ook voor het eerst van de actie door de advertentie van Zoetemelk op Marktplaats. “Dat zong meteen rond. Het was ook heel knullig gedaan, met een packshotje op z’n kop erbij. Precies zoals Joop dat waarschijnlijk zelf ook zou doen.” De samenwerking met Joop Zoetemelk was wat Ravenhorst betreft een schot in de roos. “Het klopte. Eigenlijk is die band ook veel sterker dan met Roy Donders en het WK van vorig jaar. De Tour is geel, de winnaar is geel, Joop is onze laatste winnaar, dus geel, Jumbo is geel en ze sponsoren ook nog eens de ploeg van Robert Gesink. Hoe sterk wil je die link hebben?” Volgens Ravenhorst was het Limited Edition Retro-shirt ook een mooi spaar-item. “Ik ken het shirt alleen van foto’s, maar ik vind dat het er goed uitziet. Goeie bedrukking ook. Ik ga er meteen vanuit dat de meeste kijkers van Studio Tour en Tour Du Jour dat ook vonden en dat ze ‘m graag wilden hebben.” Forse actie Edward Stolze, strateeg en partner bij bureau Being There, noemt de campagne van Jumbo een lekkere forse actie. “Goed, groot en professioneel. Met stevige ondersteuning, leuke pr, en zelfs echte shirtsponsors die een flinke duit in het zakje doen.” Op de trui

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5