PromZ Magazine 3-2015
- www.promz.nl 77 n ew z In memoriam Peter Boswinkel (1959 – 2015) Ruwe bolster, blanke pit. Als er één persoon is, die voor deze spreekwoordelijke omschrijving in aanmerking kwam, dan was dat wel de op 31 juli plotseling over- leden Peter Boswinkel. Een beer van ’n vent met een daarbij behorend groot hart. Hoewel geboren te Gouda, had Peter de uitstraling van een echte Rotterdammer. Groot, robuust en met de hem zo kenmerkende Rotterdamse tongval. Ik ken Peter al sinds het begin van de jaren tachtig. HEAO in Utrecht. Hij zat een jaar boven mij. Daarna aan de slag in de reclame bij in eerste instantie – jawel – het Rotterdamse retail-bureau Pluspoint. Na twee jaar dan toch de stap gemaakt richting 020. En dan beginnen onze loop- banen min of meer parallel te lopen. Allebei in de sales promotion, allebei gestart met een eigen bureau en allebei met dat bureau onderdeel geworden van een groter, internationaal netwerk. Altijd bij concurrerende bureaus en netwerken, maar nooit elkaars persoonlijke concurrent. Integendeel, de actiemarketingwereld was altijd een wereld apart. Een eigen métier, waarin mensen werkten, die elkaar allemaal kenden en met een gevoel van saamhorigheid. Vanuit dat gevoel én gedreven door de passie voor het vak, besloten we aan het begin van deze eeuw het Sales Promotion Experience Centre op te richten, beter bekend als SPecs. Die ‘we’ waren, naast Peter en mij, Karina Buitenhuis, Kees-Jan Rozestraten en René Hendriks. Later werd ook Harry Stamps lid van het bestuur van de club. Een club, die het vak wilde uitdragen door middel van regelmatige bijeenkomsten met sprekers uit de branche. Na afloop de netwerkborrel en vaak nog een hapje met het bestuur. Ook na het ter ziele gaan van SPecs, hielden we het bestuurs-dinertje in ere. Tijdens dat soort etentjes kwam de andere kant van Peter naar voren, met opmer- kelijke verhalen uit z’n privéleven. Hilarisch toen Peter ons vertelde, dat hij een paard had gekocht en wij ons afvroegen of dat arme beest zijn machtige lichaam wel kon dragen. Liefdevol toe hij ons het indrukwekkende verhaal vertelde van zijn in Roemenië geboren dochter. Juist uit dat ontroerende verhaal bleek zijn grote hart. Hoe verdrietig is het, dat juist dát grote hart op 31 juli plotseling z’n laatste slag sloeg. Veel te vroeg ben je eruit gestapt, Peet. We zouden in september weer een hapje gaan eten met ons oude bestuurtje. Jouw stoel aan tafel is straks leeg. Maar het glas zullen we heffen. Op jou! Charles Borremans, Goud Activatie, Amsterdam Ikea toont z’n nieuwe gezicht Ikea Nederland heeft in de eerste week van augustus het startschot gegeven voor zijn nieuwe merkpositionering. Dit gebeurde met een zogenoemde ‘road block’ rond 20:00 uur op alle Nederlandse tv-zenders. Reclamebureau Lemz is verantwoor- delijk voor de nieuwe koers, die wordt ondersteund door de pay-off 'Aandacht maakt alles mooier'. Doel is een hernieuwde kennisma- king met het woonwarenhuis. In de campagne wordt het verhaal achter Ikea verteld vanuit het perspectief van designers. ‘Aandacht maakt alles mooier’ breekt met het beeld dat Nederland tot nu toe zag van Ikea. Het woon- warenhuis neemt Nederland mee op reis in de verhalen achter het merk. De eerste campagne laat zien hoe Ikea-ontwerpers dagelijks met veel passie, energie en aandacht bezig zijn om nieuwe producten en collecties te ontwerpen, teneinde een beter dagelijks leven te creë- ren voor zoveel mogelijk mensen. De ontwerpers hanteren hierbij het Democratic Design-principe, dat al sinds 1976 bestaat. bron: marketingtribune
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5