PromZ Magazine 3-2015

78 n ew z Carlsberg: verzorgingslijn met bier voor mannen Bier is goed voor je haar. Dus ziet biermerk Carlsberg daar een gat in de markt. Carlsberg Laboratories, de onderzoekstak van brouwer Carlsberg, ontwikkelde een lijn met verzorgingsproducten voor mannen. Gemaakt van echt Carlsbergbier. Carlsberg-groen De packaging van de verzorgingslijn laat er in ieder geval geen misverstand over bestaan door welke brouwer de producten ontwikkeld zijn. Beer Beauty, zoals de lijn heet, gebruikt de opvallende kleur groen van Carlsberg. Het verwijst naar een van de belangrijkste ingrediënten van de pro- ducten: hop. Zowel de flessen –met een eenvoudig lettertype, weinig afbeeldingen – als de kartonnen doosjes kenmerken zich door eenvoud. Elk product bevat een halve liter Carlsberg bier. Dat bier is gevriesdroogd, totdat er een poeder overbleef, en werd toege- voegd aan de rest van de ingrediënten aan de verzorgingsproducten. De lijn bestaat uit shampoo, conditioner en bodylotion. ‘Beauty from Beer’. Vrouwenproducten Uit een onderzoek van Carlsberg Labo- ratories was gebleken dat 65% van de mannen elke dag een verzorgingsproduct gebruikt, maar ook dat maar liefst de helft van de mannen wekelijks een product van hun vriendin of vrouw pakt. De verzorgingslijn van Carlsberg is op dit moment (nog) niet te koop in Nederland. Wel verkoopt Carlsberg de producten online. Reclamemakers ontvangen Jeugd Reclame Wijzer Alle reclamemakers hebben in de afgelopen weken de nieuwe Jeugd Reclame Wijzer ontvangen. De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzich- telijk en geeft adviezen voor het maken van verantwoorde kinderreclames. Olaf Croon, directeur BVA (Bond van Adverteerders): “De Jeugd Reclame Wijzer is een praktische leidraad om met name jonge marketeers bekend te maken met de geldende door de industrie zelf opgestelde regels voor reclame gericht op kinderen.” Zelregulering De informatie in de Jeugd Reclame Wijzer is te vinden per productcategorie, mediavorm of reclametechniek. Met het publiceren van de Jeugd Reclame Wijzer levert Stichting Media Rakkers een belang- rijke bijdrage aan de creatie van een veilige en verantwoorde commer- ciële omgeving voor kinderen. Het is daarbij namelijk van belang dat reclamemakers goed op de hoogte zijn van de zelfregulering en dat zij deze ook toepassen. De Jeugd Reclame Wijzer kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5