PromZ Magazine 4-2013
2013 - nummer 4 - www.promz.nl 3 Minder is ook wel eens beter C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 In deze uitgave van PromZ Magazine staan de uitkomsten van het PromZ-onderzoek 2013 onder inkopers van premiums, relatie- en eindejaarsgeschenken. Dit onderzoek laten we jaarlijks uitvoeren en brengt o.m. de bestedingen aan promotionele producten, relatiegeschenken en kerstpakketten in kaart alsmede op welke wijze het bedrijfsleven de promotionele producten inzet. Het Nederlands bedrijfsleven moet het al een paar jaar met een gelijkblijvend zo niet krapper budget doen, op alle fronten en het budget voor promotionele producten is daarop geen uitzon- dering. Opvallend genoeg heeft dat ook positieve gevolgen teweeg gebracht. Een jaar of twee geleden werd een trend zichtbaar dat bedrijven vanwege de beperkte(re) financiële middelen gingen kiezen voor minder producten, maar van een goede kwaliteit en uitstraling. Die trend lijkt blijvend te zijn. Want ook uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek van dit jaar komt naar voren dat u liever minder aantallen producten van hogere kwaliteit inkoopt dan omgekeerd. Meer aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid, dat is alleen maar een goede ontwikkeling. Dat behoeft geen nadere toelichting. Kwalitatieve premiums, relatie- en eindejaarsgeschenken zijn daarnaast ook nog ‘ns goed voor het imago van het bedrijf dat ze cadeau doet. En dat is ook nog ‘ns een belangrijke doelstelling bij de inzet van relatiegeschenken en promotionele producten. Als er minder gifts, gadgets en give away’s worden ingekocht, mag ook worden verondersteld dat het bedrijfsleven selectiever is geworden in het ‘geefbeleid’: wie ontvangt wat en waarom. Ook die trend werd een paar jaar terug zichtbaar. Het lijkt er op dat de economische situatie dit segmenteren voorgoed op de kaart heeft gezet. Want geen enkel bedrijf heeft klanten en relaties die allemaal dezelfde waarden vertegenwoordigen. Dat onderscheid mag best tot uiting komen in relatiegeschenken. Voor een goede afnemer doe je iets. Maar dat een groot aantal van de Nederlandse bedrijven aan het eind van het jaar voor goede klanten eigenlijk niets méér doet dan een nieuwjaarskaart… tja, dat is toch wel erg zuinigjes. (Lees verder vanaf pagina 22.) Wij wensen u een goed 2014, zowel zakelijk als privé. PromZ Magazine 14de jaargang, december 2013 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Eefje van Doorn Vormgeving en DTP: SDA Print+Media, Aryen Bouwmeester Druk: SDA Print+Media © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5