PromZ Magazine 4-2013
6 TeksT: kARin scHAPeR FOTO: luZAn VeenenDAAl Blue Band is de winnaar van de PromZ Premiumpromotion of the Year 2013. Deze actie laat goed zien hoe de combinatie van premium en actiecommunicatie een premiumpromotie kunnen versterken. Deze award van PromZ Magazine focust op de power van die combinatie. Blue Band: beste premiumpromotie van 2013 H et succes van een premiumactie zit ‘m niet alleen in een goed gekozen premium, maar ook in goede actiecommunicatie. Die twee-eenheid, blijkt ook uit de promotionele geschiedenis, is cruciaal. Denk bijvoorbeeld alleen maar terug aan de Flippo’s, de Grolsch-beugeltafel, de oranje kroon van de Staatsloterij, de paarse krokodil van Ohra of de Heineken-roeptoeter. Of recenter: de Welpies van AH (2008), de Cassettestick van Heineken (2009), de Dutch Dress van Bavaria (2010), de actie met de vrachtwagentjes van DE (2011) en de mini’s van AH (2012). Deze vijf acties waren res- pectievelijk de winnaars van de PromZ Premiumpromotion of the Year in de afgelopen vijf jaren. De Sinterklaasboeken van Douwe Egberts (zie ook pag. 18) DE voert deze thematische promotie dit jaar voor het 10e ach- tereenvolgende jaar. De boeken, in een oplage die dit jaar rond de 800.000 ligt, zijn alleen te krijgen bij C1000 (en dit jaar dus ook bij Jumbo). De actie is een mooi voorbeeld van een consistent premium- en promotiebeleid. Ook is de actie sympathiek omdat DE hier als bondgenoot van de Stichting lezen & Schrijven lesmateriaal levert om de laaggeletterdheid in Nederland terug te brengen. Standvastig De actie van Blue Band werd vorig jaar al genomineerd. Nu is het de terechte prijswinnaar, vinden alle leden van het panel dat zich over de kanshebbers van 2013 boog. De premiums komen van leverancier Interimage. Drie acties werden genomineerd: de Sinterklaasboeken van Douwe Egberts, de Keukenmini-actie van Albert Heijn en de actie met Olli van Diergaarde Blijdorp. Nominatie
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5