PromZ Magazine 4-2014

12 TEKST: KARIN SCHAPER FOTO JURY: LUZAN VEENENDAAL Een groot deel van het succes van een premiumactie zit ‘m in de twee-eenheid van een goed gekozen premium en goede actie- communicatie. Dat is wat PromZ Magazine met deze award wil benadrukken. Het is dus geen prijs voor het beste, leukste of origineelste premium, alhoewel de panelleden dit ’stiekem’ toch wel een beetje meenemen in hun beoordeling. Het panel dat de PromZ Premiumpromotion of the Year bepaalde, bestond uit de marketing- en promotiespecialisten Charles Borremans (Goud Activatie), Kees-Jan Rozestraten (De Combinatie van Factoren) en Ed van Eunen (Van Eunen Marketing) en PromZ Magazine- redacteur Allard Frederiks en hoofdredacteur Karin Schaper. Sinds 2008 wordt de award voor de beste premiumactie van het jaar uitgereikt. Achtereenvolgens waren de winnaars de Welpies van AH (2008), de Cassettestick van Heineken (2009), de Dutch Dress van Bavaria (2010), de actie met de vrachtwagentjes van DE (2011), de mini’s van AH (2012) en de beroepencampagne van Blue Band (2013). Inspirerende voorbeelden Door de jaren heen zijn de prijswinnaars en de ‘kanshebbers’ van de PromZ Premiumpromotion of the Year eigenlijk allemaal grote ondernemingen die beschikken over ruime budgetten voor de inkoop van (custom made) premiums en actiecommunicatie via de media. Dan ligt het voor de hand dat juist deze bedrijven met hun premiumpromoties scoren. Dat klopt. Maar wat deze grote ondernemingen op dit gebied doen is een voorbeeld voor het vak en kan ondernemers, ongeacht de omvang van hun bedrijf, inspireren waar het gaat om de effectieve inzet van premiums in hun merkactivatie en promotionele activiteiten. En dat willen we ook laten zien met deze onderscheiding. Rol van retailers Dat met name retailers, zeker tijdens een EK of een WK, flink uit- pakken met premiumacties, vooral spaaracties, is inmiddels wel bekend. Dat bewijst ook weer de winnaar van dit jaar. “Het zijn de De WK-actie met het oranje juichpak van Roy Donders van supermarkt Jumbo is de winnaar van de PromZ Premium Promotion of the Year 2014. Deze actie laat goed zien hoe premium en communicatie een premiumpromotie kunnen versterken, en daarop ligt de focus van de award van PromZ Magazine. Juichpak van Jumbo beste premiumactie van dit jaar PromZ Premiumpromotion of the Year 2014 P r o m Z P r e m i u m p r o m o t i o n o f t h e Y e a r

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5