PromZ Magazine 4-2014

14 Om diezelfde reden viel de ‘Doe maar lekker duurzaam’ actie van het trio Postcodeloterij, Albert Heijn en Unilever af. Het panel besliste na een stevige discussie dat deze actie, waarin de Postcodeloterij zijn 2,5 miljoen leden een cadeaukaart ter waarde van 12,50 euro cadeau deed om bij AH duurzame producten van het AH-merk Puur&Eerlijk en van Unilever te kopen, niet tot PromZ Premium Promotion of the Year moest worden uitgeroepen. Want uiteindelijk werd besloten dat een cadeaukaart niet een premium is zoals bedoeld bij deze award. Focus op duurzaam Bij de lancering van de actie begin november, werd bekend gemaakt dat de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever gedurende drie jaar gaan samenwerken om duurzamer eten en drinken te stimuleren. Zonder de Postcodeloterij en Unilever tekort te willen doen, vinden we dat zeker AH lof verdient om via zo’n grootscheepse en langdurige actie duurzaamheid in de schijnwerpers te zetten. Helemaal als we ook kijken naar AH’s spaaractie van afgelopen najaar met de Boerderijmini’s, een educatieve op kinderen gerichte spaaractie over het boerenleven. Belangrijk hier is dat de premiums uit karton vervaardigde figuurtjes waren, en karton is milieuvriendelijk. We zijn het er immers ‘allemaal’ wel over eens dat duurzaamheid, óók waar het gaat om food, belangrijk is en aandacht verdient. En als er één partij is die zo’n maatschappelijk onderwerp goed op de kaart kan zetten dan is het wel een supermarktketen als Albert Heijn, gewoon omdat het zo’n grote, landelijke en bekende winkel is. In hun gloriejaren hadden de vrouwenbladen Margriet actiemarketeers en premiumspecialisten van Nederland, op scherp gezet. Met het originele en opvallende promotieconcept van het juichpak van Roy Donders creëerde supermarktketen Jumbo een ongeëvenaarde rumour around the brand. Hoewel men ook binnen het panel van mening is dat Jumbo wat steekjes heeft laten vallen (het pak was voortijdig uitverkocht – of was de schaarste een bewust onderdeel van de commotie?) is dit absoluut de PromZ Premium Promotion of the Year. Lees meer op pagina 19. Charles Borremans: “Dit is echt wel de promotie van het jaar. Jumbo toont zijn ambitie in deze actie.” Ed van Eunen: “Jumbo was zeker van plan een lange neus te maken naar AH. En dat is gebeurd, AH stond aan de kant. Ik heb er overigens niemand in zien lopen, maar iedereen had het over dat pak van Roy Donders.” Kees-Jan Rozestraten: “Een perfect passende actie, lekker 'Brabants' door de combinatie van Jumbo en Roy, prima timing, mooi rond van opzet met diverse media en middelen. Heel opvallend.” Inhaker van de Hema Zo opvallend dat de Hema erop ‘inhaakte’ met zijn oranje Onesie. Toen het juichpak was uitverkocht kwam de Hema met dit oranje pak voor 17,50 euro en de kreet ‘Als de donder naar Hema’. Goed bedacht, goed voor de traffic, maar niet goed voor de award van PromZ Magazine. De panelleden beslisten uiteindelijk onver- biddelijk dat het hier niet om een premium ging, maar om een tijdelijk (oranje) product in het assortiment van een winkelketen. Juichpak van Jumbo beste premiumactie van dit jaar De 'duurzaam' actie van AH, Unilever en Postcodeloterij

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5