PromZ Magazine 4-2014
2014 - nummer 4 - www.promz.nl 9 C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z PromZ Magazine 15de jaargang, december 2014 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Eefje van Doorn Druk: MullerVisual © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever 9 2015, goed jaar voor een inhaalslag Zoals in elke laatste uitgave van het jaar, staan ook in deze uitgave van PromZ Magazine de uitkomsten van het PromZ Opdrachtgeversonderzoek onder inkopers en marketeers van het Nederlands bedrijfs- leven op het gebied van premiums, relatie- en eindejaarsgeschenken. Dit onderzoek brengt o.m. de bestedingen aan die items in kaart alsmede op welke wijze het bedrijfsleven de promotionele producten inzet. De afgelopen edities moesten we telkens melden dat het Nederlands bedrijfsleven het al jaren achtereen met een gelijkblijvend zo niet krapper budget moest doen op alle fronten en het budget voor promotionele producten vormde daarop geen uitzondering. Maar 2014 brengt daarin verandering. Het besteedbare budget is dit jaar een beetje gegroeid, met een procent. En vooruitkijkend naar 2015 mag worden verwacht dat de budgetten voor alle marketingcommunicatie, dus ook op het gebied van promotionele producten, met rond twee procent zullen groeien. Niet echt veel, maar beter iets dan niets. De lijn naar boven lijkt weer ingezet, en dat is goed nieuws. Dat geeft het bedrijfsleven weer wat lucht om de noodzakelijke marketingcommunicatie plannen en het loyaltybeleid (geheel) uit te voeren. Want door financiële beperkingen is nogal wat strategisch beleid tot het minimum teruggebracht of zelfs geschrapt. Dubbeltjes moesten worden omgedraaid, en dat had ook zijn gevolgen voor het beleid op het vlak van sales promotion en loyalty – en in het verlengde daarvan voor de inkoop van premiums, promotionele producten en relatiegeschenken. Heel wat bedrijven hebben wat in te halen waar het gaat om merkactivatie en klantbehoud. De afgelopen jaren moest daarop worden bezuinigd, maar de meeste marketeers weten heel goed dat je er als merk en bedrijf maar niet van mag blijven uitgaan dat de consument jouw merk blijft kennen en prefereren, en ook de zakelijke klant moet aanleidingen en ‘aha-momenten’ aangeboden krijgen om een echt trouwe klant te blijven. Ook de leveranciers van promotionele producten rapporteren gemiddeld omzetgroei in 2014 en zijn optimistisch over 2015. Ze onderbouwen dit doordat ze nu al grote(re) orders ontvangen voor campagnes voor de eerste helft van 2015. De tijd lijkt dan ook rijp voor een inhaalslag. Want voor opdrachtgevers die ruimer in hun budget zitten, is er is meer mogelijk. Je kunt je een betere kwaliteit veroorloven, kiezen voor meer originaliteit en creativiteit, je hoeft niet meer alleen te letten op prijs, etcetera. Een ideaal moment om het beleid en de bijbehorende behoefte aan promotionele producten eens goed op een rijtje te zetten. Wat heb je nodig en waarvoor? Welke van de promotionele producten die je tot dusverre ingezet hebt, voldoen wel en welke niet? Zijn er alternatieven? Wie als opdrachtgever serieus met deze vragen omgaat, zal het rendement van de ingezette promotionele producten ongetwijfeld zien stijgen. Wij wensen u een mooi 2015, zowel zakelijk als privé.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5