PromZ Magazine 4-2015
10 L aten we maar meteen met het laatste beginnen. Van de vele honderden activatie campagnes in 2015, die met name plaatsvonden in de fast moving, retail of dienstver- lening, werd een selectie gemaakt. Via het continu activatie barometer onderzoek (powered by Trendbox en Activate&co) werd (tot en met de eerste week van november) een drietal metingen bij de consument gehouden. Elke actie werd bij 600 consumenten onderzocht op verschillende aspecten als aan- trekkelijkheid, passendheid bij het merk, sympathie, vernieu- wendheid en deelname bereidheid aan de acties. Op basis van de deelnamebereidheid werd een top 10 samengesteld van acties die gebruiken maken van een premium. Een speciaal ontwikkeld item dat ingezet werd als gratis premium, als self liquidator of als prijs in een win-actie. De top 10 van premium- acties in 2015 ziet er dan volgens de consument als volgt uit: 1. Albert Heijn: Begin je eigen moestuin, spaar voor gratis moestuinpotjes 2. Honig: Win elk uur de Honig Versbox! 3. Blue Band: Spaar gratis koekvormpjes 4. Heineken: Gratis Heineken Speakerkratje 5. Chio: Spaar voor gratis online film 6. Jupiler: BBQ Multitool gratis in iedere bak Jupiler 7. Texaco: e-Book cadeau bij iedere tankbeurt 8. Jumbo: Sparen voor de allerleukste kinderboeken 9. DekaMarkt: Spaar nu voor gratis messen 10. Plus: Spaar nu voor 16 eigenwijze Minions Zo aan het eind van het jaar is het altijd weer een mooi moment voor reflectie. Even een terugblik naar wat het promotievak weer voor een bijzondere activaties heeft voort- gebracht. Welke trends zien we op basis van al die acties? En: de top 10 van de beste premiumacties van 2015 volgens de consument. Groen, geel, klassiekers en special days Top 10 premiumacties van 2015 TEKST: FRANK DE BRUIN Nieuwe evergreen? Als absolute winnaar kwam de ‘groene’ Albert Heijn moestuin- actie naar voren. Na het succes van de IENS Dineractie in 2014, opnieuw in 2015 activatie-succes voor Albert Heijn. Een terechte winnaar volgens de consument (en vele vakgenoten), mede door de perfecte organisatie rond deze activatie. Waarschijnlijk is hier- mee een nieuwe ‘evergreen’ geboren! Nummer 2 is ook al een activatie die ‘groen’ ziet, te weten Honig, die elk uur een kist met verse groenten liet winnen. Een slimme shoppersactivatie, die consumenten stimuleerde om samen met Honig iets lekkers met groenten op tafel te zetten. Natuurlijk zijn ook andere bekende merken, die elke keer weer succesvolle premium activatiecampagnes weten te ontwikkelen, present. Blue Band haakte in op de ‘bak’ hype die in Nederland heerst en beloonde zijn klanten met gratis bakvormpjes, die men kon afhalen bij Blokker. Heineken, op zijn beurt, trakteerde kopers van een krat Heineken op een gratis wireless ‘krat-speakertje’. Succes verzekerd, want dit item vloog letterlijk de supermarkt uit. Jupiler, mannen weten waarom, stookte het vuur op rond de BBQ-beleving. Naast tv-spots en sponsor van het tv-programma Grillmasters gaven zij als merkactivatie een BBQ Multitool cadeau in elke bak (Belgisch voor krat) Jupiler. Chio en Texaco wisten te scoren met spaaracties voor gratis downloads. Chio popcorn bood thuis gratis topfilms kijken aan via partner Pathé. Texaco deed hetzelfde met 12 actuele e-Books via digitale uitgever Elly’s. Bijzonder, vind ik, dat beide acties
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5