PromZ Magazine 4-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 19 v i ew 8 Door de jaren heen hebben leveranciers van promotionele producten, relatie- en einde- jaarsgeschenken kritiek op aanbestedingen en tenders. Inkopers zouden te weinig kennis hebben van de productenbranche en mede daarom ‘onmogelijke’ vragen stellen. Niels van der Zee, inkoper bij het ministerie van OCW, geeft tegengas. “Leveranciers moeten zich meer specialiseren en inkopers moeten meer om specialisme vragen. Daar is iedereen bij gebaat.” Niels van der Zee (ministerie van OCW) vraagt ommeer specialisme TEKST: KARIN SCHAPER Hij maakt een vergelijking met de Verspleinen en foodhallen die in binnen- en buitenland als paddenstoelen uit de grond schieten en steeds meer klandizie trekken. Specialisten bij elkaar: de slager weet alles van het vlees dat hij verkoopt, de bakker weet alles van zijn brood en hetzelfde geldt voor de groente- en de kaasboer. En de slager verkoopt geen brood en de bakker geen groenten. Schoenmaker, blijf bij je leest. Daar houdt hij van. Dat zorgt voor duidelijkheid en heldere informatie. Bovendien: de slager is graag slager, anders zou hij zich niet als zodanig profileren. Hart voor de zaak Aan het woord is Niels van der Zee, senior klantmanager bij het ministerie van OCW (materiedeskundige voor inkoop van premi- ums, relatie- en eindejaarsgeschenken en overigens helemaal niet het type ‘standaard ambtenaar’). “Ik doe mijn inkopen graag bij de detailhandel. Specialisten staan voor wat ze verkopen, heb- ben hart voor hun zaak, willen niet van alle walletjes mee-eten en elkaar niet in de wielen rijden. Ze willen wel samenwerken onder één dak om de klant te pleasen en makkelijk te maken met een hoge mate van kwaliteit en klanttevredenheid,” aldus Van der Zee. Vervang groenteboer, kaasboer, bakker en slager door leveranciers van premiums, relatiegeschenken, kerstpakketten en bonnen, en je hebt bijna het ideaalplaatje van de promotio- nele productenbranche voor een inkoper als Van der Zee, maar waarschijnlijk ook voor meer inkopers, zegt hij (met inmiddels alleen al 14 jaar ervaring bij OCW. Om het plaatje te schetsen: als het alleen al om kerstpakketten gaat, hebben we het bij OCW al over zo’n 6100 pakketten.) Elk jaar, met name als de feestmaand december weer in zicht komt, spuien leveranciers van premiums, relatiegeschenken en eindejaarspakketten kritiek op ‘het leed dat aanbesteding en tender heet’. PromZ Magazine verwoordt hun kritiek geregeld, onlangs nog in PromZ Magazine nr 3 van dit jaar. We schreven o.a: ‘Tenders en aanbestedingen lijken ook steeds meer prijswapens te worden voor de bedrijven die ze uitschrijven. De leveranciers die meedoen klagen dat de toch al lage marges nog meer onder druk worden gezet. Uiteraard zijn in sommige gevallen tenders en aanbestedingen verplicht, maar ook die kunnen soepeler en meer recht doen aan waar het bij promotionele producten om gaat, zowel aan de zijde van de klant als van de leveranciers. Aanbestedingen doen hun werk als er kantoorbenodigdheden ingekocht moeten worden. Want daarbij gaat het om standaard- producten en is ‘prijs’ een bepalende factor. Maar zo’n zelfde aanpak werkt toch niet bij de inkoop van relatiegeschenken en Niels van der Zee
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5