PromZ Magazine 4-2015
22 Een jaar geleden verwachtte de gemiddelde opdrachtgever voor 2015 een stijging van het budget voor promotionele producten van 1,8%. Maar de werkelijke budgetstijging in 2015 blijkt 2,7% te zijn geweest. De verwachtingen voor 2016 zijn nog veel positiever. De gemiddelde opdrachtgever denkt eind 2015 dat zijn budget voor promotionele producten in 2016 met 3,3% zal stijgen. 3,3%meer premiumbudget in 2016 TEKST: ED VAN EUNEN FOTO: ISTOCKPHOTO D eze cijfers zijn afkomstig uit het jaarlijkse PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek dat ook dit najaar werd uitgevoerd door onderzoekbureau One Question onder marketeers en inkopers van 233 Nederlandse bedrijven die in 2015 promotionele produc- ten inkochten. Het gaat hier om professionals die werkzaam zijn bij het MKB (35%) tot en met multinationals (20%). Een kwart is werkzaam bij overheden en non-profit organisaties, 20% is actief in de zakelijke dienstverlening, 15% in de bouw en industrie terwijl ruim 10% werkzaam is in groot- of detail- handel. Deels ging het om opdrachtgevers die ook in vorige jaren al hadden deelgenomen aan dit onderzoek, deels om nieuwe deelnemers. De bedrijfskenmerken van de responden- ten zijn door de jaren heen zeer stabiel, waardoor ook verge- lijkingen tussen de uitkomsten van eerdere onderzoeken goed mogelijk zijn. Verschuivingen Er zijn wel enkele verschuivingen te signaleren. De meest interessante lijkt de grotere nadruk op dienstverlening, die opdrachtgevers in toenemende mate eisen van hun leveran- ciers van promotionele producten. Als opdrachtgevers gevraagd wordt wat zij belangrijk vinden bij het zoeken naar een nieuwe leverancier dan zijn drie elementen van oudsher belangrijk: de originaliteit van de aangeboden promotionele producten, de prijs en de breedte van het assortiment. Maar dit jaar speelt de service die leveranciers van dergelijke producten kunnen bieden een veel belangrijker rol dan vorig jaar. Was vorig jaar bij de zoektocht naar nieuwe leveranciers voor 12% van de opdrachtgevers het serviceniveau van de leverancier van belang, dit jaar is dat gestegen tot 19% (zie tabel 1)! Ook het kunnen bedrukken van promotionele producten en contact PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2015 2015 2014 n= 146 60 % % Originaliteit van de producten 49 53 Prijs van de producten 43 47 Breedte van het assortiment 26 30 Service door de leverancier 19 12 Mogelijkheid om logo op producten aan te brengen 16 8 Contact met de account manager van de leverancier 10 8 Kwaliteit van de adviezen van de leverancier 8 - Referenties van andere afnemers 3 - Tabel 1: Reden(en) om voor nieuwe leveranciers van promotionele producten te kiezen, 2014-2015 met de accountmanager van de leverancier wordt belangrijker. Anders gezegd, de eisen die opdrachtgevers aan leveranciers stellen worden steeds breder. Een en ander leidt ook tot een voortdurende zoektocht naar nieuwe leveranciers. Al naar gelang het type promotionele product werkt jaarlijks tussen de 50% en 70% van de opdrachtgevers met nieuwe leveranciers, in een aantal gevallen naast de bestaande leveranciers. Naamsbekendheid Dit is een branche met een lage spontane naamsbekendheid van leveranciers. Als opdrachtgevers wordt gevraagd spontaan namen van leveranciers te noemen, hoor je eigenlijk alleen de grote, bekende partijen als IGO Post (22% van de opdrachtgevers noemt deze naam spontaan) en Van Helden Relatiegeschenken. Maar als het gaat om de geholpen bekendheid heb je zo een
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5