PromZ Magazine 4-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 23 re s earch lijstje met achtereenvolgens de namen IGO Post, Van Helden, Intercédé, Multigift, Promo.nl, Be Global, WOT-P, Interimage, Webo, Compacon, Kop & Schouders, XL Concept, Robitex, Gemaco, Pinkcube, Bovi en Keiretsu (zie tabel 2). Duurzaamheid en MVO Ook veranderen de eisen die men aan promotionele produc- ten stelt. Tussen de 40% en 50% van de opdrachtgevers zegt (weleens) met leveranciers te praten over certificeringen van promotionele producten, over de arbeidsomstandigheden waar- onder promotionele producten geproduceerd worden en over de duurzaamheid van de aangeboden producten. Ruim de helft van de opdrachtgevers vindt dat de leveranciers redelijke tot goede informatie geven over deze onderwerpen. Het heeft er in ieder geval toe geleid dat ruim 40% van de opdrachtgevers zegt in 2015 duurzame promotionele producten te hebben ingekocht. Opvallend is overigens wel dat meer dan een kwart van de opdrachtgevers niet weet of de ingekochte promotionele pro- ducten wel of niet duurzaam waren. Als duurzame promotionele producten worden ingekocht is het bij een derde van de bedrijven minder dan 10% van het totaal ingekochte volume. Daartegenover staat dat bij een vijfde van de bedrijven die ‘groen’ inkochten, het ommeer dan de helft van alle ingekochte promotionele producten ging. Vrij algemeen wordt verwacht dat het belang van duurzame promotionele producten zal toenemen. Of het werkelijk de opdrachtgevers zelf zijn die onderwerpen als duurzaamheid, arbeidsomstandigheden etc. aan de orde stellen kan betwijfeld worden omdat in eerdere onder- zoeken naar en publicaties over promotionele producten juist de leveranciers claimen deze onderwerpen aan de orde te stellen. Maar het maakt niet zoveel uit, feit is dat deze onderwerpen snel in belang aan het groeien zijn. Catalogi en websites Het in grote aantallen verspreiden van dikke catalogi door leve- ranciers van promotionele producten staat al enkele jaren ter discussie. Maar let op: toch blijkt bijna 60% van de opdrachtgevers nog steeds te hechten aan die catalogus, overigens in de meeste gevallen in combinatie met een website van de leverancier (zie tabel 3). De gedrukte catalogus wordt dan blijkens het onderzoek vooral gebruikt om inspiratie op te doen, de websites van de leveranciers dienen vooral om gericht naar producten te zoeken en prijzen te vergelijken. Mogelijk zullen gedrukte catalogi ooit verdwijnen, maar de komende jaren zeker nog niet. Service wordt steeds belangrijker 2015 2014 2013 2012 n= 233 266 243 176 % % % % IGO (Post) 73 71 67 77 Van Helden 73 67 61 65 Intercédé 53 46 37 33 Multigift 52 - - - Promo.nl 51 49 - - Be Global 48 52 47 43 WOT-P 46 46 44 50 Interimage 42 41 31 36 Webo 35 36 35 (-) Compacon 31 35 33 36 Kop & Schouders 31 28 (-) (-) XL Concept 30 31 27 (-) Robitex 29 25 (-) 19 Gemaco 29 30 21 23 Pinkcube 22 16 (-) (-) Bovi 18 15 (-) (-) Keiretsu 13 15 (-) (-) Tabel 2: Geholpen naamsbekendheid van leveranciers 2012-2015 (-) = niet gemeten 2015 2014 n= 233 266 Oriëntatie op promotionele producten bij voorkeur via: % % Gedrukte catalogi van leveranciers 10 15 Websites van leveranciers 41 38 Zowel de catalogi als websites van de leveranciers 49 47 Totaal 100 100 Tabel 3: Catalogi en website, 2014-2015 2015 2014 2013 2012 n= 233 266 243 176 % % % % Nooit 23 24 29 29 Een enkele keer 43 39 39 39 Met enige regelmaat 17 23 20 20 Vrij vaak 12 10 9 9 Altijd 5 4 3 3 Totaal 100 100 100 100 Tabel 4: Bestellen via internet 2012-2015 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5