PromZ Magazine 4-2015

2015 - nummer 4 - www.promz.nl 25 z re s earch 3,3% meer premiumbudget in 2016 9 In het verlengde hiervan zien we ook dat het inkopen van pro- motionele producten via internet door de jaren heen verder stijgt (zie tabel 4). Driekwart van de opdrachtgevers bestelt een wis- selend deel van de in te kopen promotionele producten online. Degenen die dat doen blijken dat ook steeds vaker te doen. Maar de meeste opdrachtgevers geven aan dat ze, als het op het daadwerkelijk online bestellen aankomt, vaak voorafgaand nog direct contact met de leverancier zoeken. Het beeld dat hieruit over het aankoopproces van promotionele producten naar voren komt is vrij duidelijk: inspiratie opdoen via de gedrukte catalogus, specifieke producten en prijzen opzoeken op de website, na de leverancierskeuze soms nog rechtstreeks (aanvullend) overleg met de geselecteerde leverancier en vervolgens de bestelling plaatsen, soms online, soms offline. Webaankopen zijn niet meer weg te denken als het om promotionele producten gaat. Wel of geen WK-acties? 15% van de opdrachtgevers deed in 2014 iets rond het WK Voetbal in Brazilië. Meer dan de helft van deze bedrijven was van plan om ook promotioneel aandacht te schenken aan het EK Voetbal 2016 in Frankrijk. Na de uitschakeling van Nederland voor dit toernooi blijken de betrokken opdrachtgevers nog niet goed te weten wat ze met het hierdoor vrijgevallen budget gaan doen. Een zeer klein deel oriënteert zich op andere sportevenementen, een groter deel denkt dit budget op andere wijze te gebruiken bij de aanschaf van promotionele producten. Weer een ander deel weet nu al dat dit budget niet ergens anders aan besteed zal worden. En tot slot zijn er diverse opdrachtgevers die helemaal nog niet weten wat ze met dat budget gaan doen. De slechte prestaties van het Nederlands Elftal hebben hen dus duidelijk in de problemen gebracht. Conclusie Het blijkt dat de budgetten sneller dan verwacht stijgen. Die groei is waarschijnlijk mede de oorzaak van een steeds breder eisen- pakket dat opdrachtgevers aan hun leveranciers stellen. Service wordt daarbij steeds belangrijker. Daar zullen de leveranciers steeds vaker op afgerekend worden. Bij die service is het persoonlijk contact tussen opdrachtgever en leverancier van groot belang. Er zijn natuurlijk diverse promoti- onele producten die probleemloos rechtstreeks via de website van de leverancier besteld kunnen worden, maar in veel gevallen heeft de opdrachtgever toch nog een gedrukte catalogus nodig om inspiratie op te doen, websites om producten en prijzen te vinden en tenslotte nog een aanvullend persoonlijk gesprek met de leverancier alvorens de order echt definitief is. Het belang van promotionele producten voor de opdrachtgevers wordt geïllus- treerd door de zorgvuldigheid tijdens het aankoopproces: het zijn producten waarvan de inzet goed wordt overwogen. Kerstpakketten- en eindejaarsgeschenkenmarkt blijft stabiel Ruim de helft van de bedrijven verstrekt in 2015 een kerstpakket aan het personeel, terwijl 37% een eindejaarsgeschenk aan relaties geeft. Die cijfers zijn vrijwel identiek aan die van 2014. Dat geldt ook voor de gemiddelde waarde van een kerstpakket. Die bedraagt in 2015 € 42,80 terwijl die waarde in 2014 een fractie lager was met € 42,25. De waarde van een eindejaarsgeschenk is wel teruggelopen, van € 29,58 in 2014 naar € 25,61 dit jaar. Elk jaar opnieuw denken de meeste opdrachtgevers dat ze volgend jaar wel weer bij dezelfde leverancier hun kerstpakketten en einde- jaarsgeschenken zullen aanschaffen. Maar dat blijkt in de praktijk toch anders te zijn: in 2014 dacht bijvoorbeeld 60% van de opdrachtgevers in 2015 bij dezelfde leverancier te kopen. Dat blijkt uiteindelijk slechts 44% te zijn. Opvallend is wel dat bij het zoeken naar andere leveranciers de prijs van de aangeboden kerstpakketten en eindejaarsgeschenken een minder belangrijke rol is gaan spelen. Prijs was in 2014 in 36% van de gevallen een reden om van kerstpakkettenleverancier te wisselen; in 2015 is dat slechts 19%. Vaste inhoud versus cadeaubonnen Bij kerstpakketten, en zeker bij eindejaarsgeschenken voor relaties, kiezen de gevers in het merendeel van de gevallen voor een ‘vaste’ inhoud. Het gebruik van uitsluitend keuzeconcepten/cadeaubonnen als alternatief voor een fysiek kerstpakket of eindejaarsgeschenk is in 2015 teruggelopen. Daarentegen is er een sterke stijging van de kerstpakketten die deels een vaste inhoud hebben en deels een cadeaubon bevatten. Als het om eindejaarsgeschenken gaat hecht men kennelijk wat min- der aan keuzeconcepten/cadeaubonnen, zoals uit de onderstaande tabel blijkt. Tenslotte is een interessante vaststelling dat 67% van de opdracht- gevers kerstpakketten en eindejaarsgeschenken bij een andere leverancier inkoopt dan bij een leverancier van de ‘reguliere’ promotionele producten. Opdrachtgevers kopen zorgvuldig in 2015 2014 % % Kerstpakketten n=156 n=137 Vaste inhoud 59 65 Deels vaste inhoud, deels cadeaubonnen 21 11 Keuzeconcepten/cadeaubonnen 20 24 Totaal 100 100 Eindejaarsgeschenken n=100 n=103 Vaste inhoud 87 77 Deels vaste inhoud, deels cadeaubonnen 9 6 Keuzeconcepten/cadeaubonnen 4 17 Totaal 100 100 Samenstelling kerstpakketten en eindejaarsgeschenken 2014-2015

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5