PromZ Magazine 4-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 27 pro f i l e 8 Ruim vijftig webwinkels leiden allemaal naar één naam: Pinkcube. Oprichter Edwin Kats zag volop kansen om e-commerce te koppelen aan snelle service, productkennis en persoonlijk advies. “De jongere generatie bestelt liever bij ons.” ‘Online wordt leidend’ TEKST: ALLARD FREDERIKS FOTO: LUZAN VEENENDAAL S choenen verkopen via internet, dat kan niet. Edwin Kats van Pinkcube was een paar jaar geleden ook geneigd om te denken dat je nieuwe schoenen eerst in de winkel moet passen. “Maar vervolgens kwam Zalando. Hun doel is inmiddels om zo’n 2 miljard euro om te zetten.” Waarom zou je dan geen pennen, mokken of promotionele kleding online kunnen aanbieden? Kan niet bestaat niet, in de ogen van Kats. Met die instelling heeft Pinkcube sinds de oprichting in 2009 ruim vijftig gespecialiseerde webshops gelanceerd met een assortiment van meer dan 20.000 promotieartikelen. Nichewebsites Wie online zoekt naar promotieartikelen komt al snel uit bij niche- websites als Pennenstore.nl, Bidonstore.nl, Promotietasshop.nl, Keycordshop.nl en Kledin g-promotie.nl . Door stevige inzet op online marketing duikt het aanbod van Pinkcube veelvuldig op in de zoekmachine. Dit jaar zal het bedrijf zo’n 10 miljoen euro omzetten. In de laatste vier jaar was het groeipercentage 436 procent. Het leverde Pinkcube dit jaar een plek op in de Deloitte Edwin Kats (Pinkcube): Fast 50. “Er zijn twee miljoen bedrijven in Nederland. Als je tot de vijftig snelst groeiende technologie-ondernemingen behoort, is dat een kroon op het werk,” zegt Kats. Het Financieele Dagblad benoemde het bedrijf voor het tweede jaar op rij als FD Gazelle. De aanbieder werd recent ook bekroond als beste internetleve- rancier met PromZ’ award voor Best Online Performance 2015. ‘Jury en klanten van Pinkcube prijzen onder meer het gebruiks- gemak van de site, het assortiment en de snelheid van offreren en afhandelen’, staat in het juryrapport. Oprichter Edwin Kats wist van tevoren weinig van promotionele producten en relatiegeschenken. Hij was in 1999 een internet- bedrijf begonnen: Flits Internet. “We deden vooral grote interne projecten voor klanten als T-Mobile en Nuon.” Op een gegeven moment liep hij oud-studiegenoot Dennis Leusveld tegen het lijf. Leusveld had in de promotionele productenbranche gewerkt en was net voor zichzelf begonnen. “Hij vroeg me of ik wilde meehelpen,” zegt Kats. “Ik heb een technisch team een website laten bouwen. Toen kwamen de aanvragen binnen, eerst met één of twee per dag.” Edwin Kats

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5