PromZ Magazine 4-2015

2015 - nummer 4 – www.promz.nl 29 z (advertentie) pro f i l e ‘Online wordt leidend’ 9 Verschuiving “Vijf jaar geleden werden we nog voor gek verklaard toen we beslo- ten om promotionele producten te gaan verkopen via internet,” zegt Kats. “We voelen ons een e-commercespeler. Als de klant gaat zoe- ken, komen ze eerst bij ons uit. Google spreekt van ‘the zero moment of truth’, het eerste contactmoment met een product. Dat gebeurde vroeger in de winkel. Het is nu naar internet verplaatst. Daar begint de ‘customer journey’. Er vindt ook een verschuiving plaats van de desktop naar de smartphone.” “De jongere generatie bestelt liever bij ons. Mensen van begin twintig zitten nu op die posities. De oudere medewerkers hoeven niet meer zelf te bestellen. Dat is een natuurlijk fenomeen. De hogescholen drop- pen ieder jaar duizenden jonge mensen op de markt. Die kennen geen Gouden Gids meer.” Pinkcube is datagedreven, vertelt Kats. Grote schermen aan de muren in het kantoor in Doetinchem tonen real-time een stortvloed aan cijfers. Bedenk het, en Pinkcube kan het meten: van de snelheid waarmee verkoopmedewerkers e-mails beantwoorden tot de momenten op de dag waarop producten het beste verkopen. Gevestigde orde Kennis van de producten en advies aan klanten blijven ook op internet de basisingrediënten voor succes, meent Kats. “We richten ons sterk op strategie, business development en automatisering van processen. We zetten vol in op innovatie.” Dat betaalt zich terug. “KPN, Coca-Cola; vrijwel ieder groot bedrijf bestelt bij ons.” Daarmee behoort Pinkcube inmiddels zelf ook tot de gevestigde orde. Andere partijen mengen zich al in de markt, zoals Drukwerkdeal.nl. Kats: “Natuurlijk zien we het gevaar wel. Maar er komt wel gevoel bij kijken. Het is niet een stuk papier dat je bedrukt.” Retentie verhogen Contacten op internet kunnen wel vluchtig zijn, erkent Kats. Traditionele leveranciers van gifts en premiums hebben vaak een band met hun klanten. De full-service aanbieders bouwen een een-op-een relatie op met hun opdrachtgevers en komen er geregeld over de vloer. Belangrijk doel voor Pinkcube dit jaar is dan ook om de retentie flink te verhogen. Bedrijven die een eerste bestelling doen, moeten een volgende keer terugkomen. “Ik ben ervan overtuigd dat dat gaat lukken, doordat we de processen nog verder verbeteren.” “Internet staat in de promotionele productenbranche nog een beetje in de kinderschoenen,” vervolgt Kats. “Ik geloof heilig in de 80-20 regel. Nu gaat nog 80 procent via de traditionele kanalen. Ik denk dat het over vijf jaar andersom is. Online zal dan leidend zijn. Misschien is de verhouding dan nog 60-40, maar het zal in elk geval omgekeerd zijn.” We willen de retentie flink omhoog krijgen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5