PromZ Magazine 4-2015

30 E en zomer zonder scherpe inhaakadvertenties, zon- der Oranje-commercials en vooral zonder premiums. We moeten het doen zonder gratis weggevers en te sparen gadgets. Zonder Wuppies, Buddies, Juichbandjes of Geluksvogeltjes. Kortom, een zomer zonder Oranje-rage. ’t Is even wennen… Het was op 1 september 2001, dat de Ierse international Jason McAteer in Dublin de winnende 1 – 0 tegen Nederland scoorde. Door dit doelpunt ging Oranje niet naar het WK in Japan en Zuid- Korea en bleef de zomer van 2002 gespeend van elke vorm van Oranje-roes. Sterker nog, er kon in de zomer van 2002 geen enkele WK-inhaker genoteerd worden. De wetmatigheid was duidelijk: doet Oranje niet mee, dan wordt er niet ingehaakt. Saamhorigheid Inmiddels zijn we 14 jaar verder en in dezelfde situatie beland. Wat de toenmalige bondscoach Van Gaal in 2001 niet lukte, lukte de huidige bondscoach Blind (en zijn weinig gemotiveerde voor- ganger Hiddink) ook niet: plaatsing voor een groot eindtoernooi. Louis van Gaal trok uiteindelijk z’n conclusies en stapte op, om pas in 2012 als bondscoach terug te keren. Blind probeert aan een nieuw Oranje te bouwen en focust zich op het WK in 2018. En wij? Supporters, kijkers en consumenten? Wij moeten het doen met een toernooi, waar landen als IJsland, Slowakije en Albanië onze zomeravonden moeten gaan proberen op te vrolijken. En Nu het Nederlands elftal zich niet heeft weten te plaatsen voor het komende EK-voetbal in Frankrijk worden handel, retail en industrie geconfronteerd met een situatie, die ze sinds jaren niet meer gewend waren: een ‘inhaakloze’ zomer. Zomer zonder Oranje… dat wordt een ‘tour de force’. Want een zomer zonder Oranje is een stuk minder leuk dan een zomer waarin miljoenen landge- noten met spanning en enthousiasme voor de buis zitten. Een zomer, waarin weer duizenden Oranjefans naar Frankrijk zouden zijn afgereisd en een zomer waarin het straat- en winkelbeeld weer helemaal oranje zou zijn gekleurd. Kortom, een zomer zon- der Oranje is een zomer, waarin het – om met de woorden van sponsor-goeroe Marcel Beerthuizen te spreken – “gewoon minder leuk is”. Oranje zorgt namelijk voor een gevoel van saamhorig- heid en gezelligheid én het zorgt voor omzet! Chips en bier Deze zomer dus niet aan de chips en het bier, althans in veel mindere mate. Kroegen zullen het met veel minder bezoekers moeten doen, er worden minder televisies verkocht en super- markten zullen niet kunnen profiteren van extra omzet, waaraan ze gewend waren geraakt. Want ja, het was voor Nederland inmiddels de gewoonste zaak van de wereld geworden, dat ‘we’ er elk jaar bij waren. Sinds 2004 is het nooit anders geweest. Het waren meer dan 10 mooie jaren, waarin de EK- en WK-inhakers en acties tot volle wasdom kwamen en in steeds grotere aantal- len in winkels, advertenties, radio- en tv-commercials en online zichtbaar waren. Albert Heijn, Heineken, Coca-Cola, ING, Unilever, het waren vaste Oranjeklanten, die elke twee jaar weer volop meeprofiteerden van het succes van Oranje. En dat succes wás er TEKST: CHARLES BORREMANS FOTO: ISTOCKPHOTO

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5