PromZ Magazine 4-2015
2015 - nummer 4 - www.promz.nl 31 8 met een halve finaleplaats op het EK in 2004, een kwartfinale op het EK in 2008, een WK-finale in 2010 en weer een halve finale op het WK in 2014. Oranje presteerde en Nederland profiteerde! Dat gold natuurlijk ook voor de reclame- en promotiebureaus, die zich al in de zomer van het jaar voorafgaand aan het het EK- of WK-jaar inzetten om de ‘moeder aller acties’ voor het volgend jaar te bedenken. Niemand realiseerde zich daarbij, dat het Nederlands elftal zich nog wel moest plaatsen voor het komende EK of WK. Een totaal onbelangrijke voorwaarde. Plaatsing was slechts een formaliteit. Oranje ging gewoon! Afgang In het najaar van 2015 ziet het er dus heel anders uit. Oranje ging met hotsenknotsen boerenkoolvoetbal door de kwalificatiereeks, zag de eens zo geroemde Guus Hiddink als bondscoach afgaan via de achterdeur en wist onder de vooralsnog zwakke leiding van ‘rookie’-bondscoach Danny Blind slechts drie schamele puntjes uit vier kwalificatiewedstrijden te pakken. Met als uiteindelijk, droevig stemmend resultaat: 13 punten uit 10 wedstrijden. Zelfs niet goed genoeg voor de play offs. Alleen Europese ministaatjes deden het in de kwalificatie slechter dan Oranje, dat vorig jaar nog derde werd op het WK. Tja, en toen gingen we dus niet naar het EK voetbal. Een EK, waar – met maar liefst 24 landen – bijna elk Europees land aan meedoet. Volgens Joop Holla, al 25 jaar research director bij onderzoeks- bureau GfK, is de stelregel, dat een EK voetbal supermarkten zo’n 40 miljoen extra omzet oplevert. Een WK zelfs 50 miljoen euro. Dit omdat een WK langer duurt. Omdat in 2016 voor het eerst 24 landen aan het EK meedoen (in 2012 waren dat er nog 16), duurt het toernooi langer en zou er in theorie meer verdiend kunnen worden. Nu Nederland geen kwalificatie heeft weten af te dwingen komt de extra omzet van supermarkten in de buurt van nul, aldus Joop Holla in een interview in Trouw van 17 sep- tember jongstleden. In datzelfde interview adviseert Holla aan Nederlandse supermarkten om ‘uit de buurt van het EK te blijven’. Volgens Holla zien consumenten het Nederlands elftal als een falend team en daarmee willen ze niet geassocieerd worden. De omschrijving ‘we’ als het om het Nederlands Elftal gaat, krijgt ineens een heel eigen lading. Als Oranje wint, is het ‘we’, als het verliest, is het ‘ze’. “Als je wint, heb je vrienden”, zong Herman Brood. Als je verliest, zoek je het verder maar uit. Dus, hoe nu verder? De zomer wordt qua sportevenementen verre van oninteressant. Er ís gewoon een EK voetbal, weliswaar zonder Oranje, maar met volop wed- strijden, die straks toch het kijken meer dan waard blijken te zijn. Daarnaast is er weer een Tour de France met een Nederlandse renner, die zich wellicht tot één van de favorieten voor de eind- zege mag rekenen: Tom Dumoulin. Er is een EK atletiek in het Olympisch Stadion in Amsterdammet hopelijk een hoofdrol voor ons eigen sprintkanon Dafne Schippers. En er staan Olympische Zomerspelen voor deur, waar al onze sporttalenten weer op het hoogste podium kunnen acteren en met kansen op medailles. Alternatief Bieden deze grote sportevenementen dan geen alternatieve mogelijkheden voor inhakende commerciële activiteiten? Per slot van rekening heeft supermarktketen Jumbo dit jaar een geslaagde Tour de France-promotie uitgerold met de ‘Trui van Toen’ als spaaritem in de hoofdrol. Volgens Jumbo konden er z (advertentie) Geen oranje-inhakers? Kunnen we weer actiematig aan merken werken! co l umn
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5