PromZ Magazine 4-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 33 Charles Borremans, partner Goud Activatie, charles@goudactivatie.nl co l umn 9 Zomer zonder Oranje… (advertentie) 200.000 van deze limited edition retro gele truien gespaard wor- den. De actie, ondersteund door onze laatste Tour-winnaar Joop Zoetemelk, was volgens Jumbo een groot succes. Maar is een Tour de France-promotie in 2016 voor Jumbo voor herhaling vatbaar? Ik neem niet aan dat ze zich weer met een rennerstrui-actie aan de consument gaan presenteren. Wordt het dan een racefiets? Zou kunnen, maar lijkt me een lastig spaaritem. Misschien wordt het een winactie of een spaaractie met bijbetaling. We gaan het zien. In ieder geval zal het nooit de omvang hebben van een promotie rondom het EK voetbal, zoals Jumbo dat in 2014 had met de WK-promotie met Roy Donders en z’n Juichpak in de hoofdrol. Ook het EK atletiek en de Olympische Spelen missen het unieke, dat een EK of WK voetbal wél met zich meebrengt: het saam- horigheidsgevoel. We staan straks allemaal op de banken als Dafne Schippers een gouden tijd sprint tijdens het EK atletiek of als er gouden plakken worden gewonnen in Rio de Janeiro. Maar het blijven hoofdzakelijk individuele medailles van individuele sporters, waarvan we voor het grote toernooi veelal nog nooit hebben gehoord. Zelfs supersuccesvolle Olympische Spelen als de Zomerspelen in 2000 in Sidney (25 medailles) of de Winterspelen in Sotsji in 2014 (24 medailles) zorgden nooit voor de euforische stemming, die zo kenmerkend is voor een voor Nederland suc- cesvol EK of WK voetbal. Euforisch Euforie is een garantie voor commercieel succes, want het geeft consumenten een extreem optimistisch gevoel. Ze gaan kopen. Ze gaan consumeren in de breedste zin van het woord. Food en non food-producten worden met het grootste gemak aangeschaft. Men versiert z’n huis, men versiert zichzelf. Bouwmarkten, super- markten, warenhuizen, textielsupers, elektronicawinkels, bakkers, slijters en de horeca, maar ook de media, iedereen profiteert van de euforische consument. Het is net als de uitverkoop, waarbij consumenten bang zijn de beste koopjes te missen. Zo rennen consumenten ook naar de winkel omdat ze bang zijn het gratis Sambashirt van Heineken of het Jup Holland Jup-shirt van Jupiler te missen. Het is gratis, hè, dus we moeten het hebben ook! Daarnaast willen we er allemaal bij horen. Wij zijn allemaal oranje en we staan allemaal achter Oranje. Ondanks het feit, dat we – hopelijk – allemaal kunnen gaan genieten van een mooie en succesvolle sportzomer, zullen we het promotioneel in 2016 over een andere boeg moeten gooien. Natuurlijk zullen er partijen zijn, die inhaken op bovengenoemde sportevenementen. Dat zullen dan vooral de sponsors zijn. Lotto en Jumbo zullen ongetwijfeld commercieel zichtbaar zijn rondom de Tour de France. Misschien, dat de supermarkten van SPAR in Nederland de mogelijkheid krijgen om te profiteren van het feit, dat SPAR International Partner is van de European Athletics. En merken als Coca-Cola, McDonald’s, Samsung, Panasonic en Procter & Gamble zullen zich, als TOP Partners van het IOC, ongetwijfeld commercieel laten gelden, inhakend op Rio 2016. Herhalingen En al die andere vaste op het EK- of WK inhakende bedrijven dan? Die gaan de komende zomer weer fijn actiematig aan hun merk werken. Albert Heijn en al die andere supermarkten zullen uit een ander vaatje moeten tappen om ons de komende zomer weer naar hun winkels te trekken. Heineken moet vooral hopen op een warme zomer, dat stuwt de bierverkoop als geen ander. Daarnaast is er meer dan voldoende creatieve inspiratie bij de reclame- en activatiebureaus om weer aansprekende zomercam- pagnes voor hun opdrachtgevers te bedenken. Misschien is zo’n zomer zonder Oranje wel n’s goed. Eerlijk gezegd, vond ik de ori- ginaliteit van de EK- en WK-promoties de laatste jaren teruglopen. Creatief allemaal wat minder. Men verviel in herhalingen en het was vooral veel van hetzelfde. Tijd dus voor een creatieve pas op de plaats. Laten we hopen, dat het Danny Blind en zijn Nederlands Elftal lukt zich met nieuw elan te plaatsen voor het WK in 2018 in Rusland. In de tussentijd kunnen er – óók met nieuw elan – nieuwe ideeën, concepten en premiums bedacht worden. In 2018 zijn we toe aan een nieuwe, spectaculaire Oranje-verrassing! Euforie is een garantie voor commercieel succes

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5