PromZ Magazine 4-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 37 cas e 8 Bonen, dat is pas powerfood. Gezond en niet duur. Herman den Blijker, gezicht van de bonencampagne van HAK, schreef een kookboek over peulvruchten. Wie drie potten HAK- bonen kocht, kreeg korting op het boek. J e hebt het ver geschopt als je in de Donald Duck figu- reert. Kok Herman den Blijker verscheen een jaar geleden in het vrolijk weekblad als Herman den Blikvoer. Donald Duck had goede bronnen: sinds februari is Den Blijker het gezicht van de campagne van HAK. “We wilden Herman den Blijker graag als boegbeeld voor onze campagne omdat hij – net als HAK – oer-Hollands, oprecht en eerlijk is en daarnaast staat voor puur eten, vaak ook van eigen bodem”, zegt directeur marketing & innovatie Nicole Freid van HAK. Het Nederlandse merk heeft een ruim zestigjarige historie. Lange tijd was Martine Bijl het gezicht. In september 2013 begon HAK met de Lekker Hollands-campagne. Ronald Koeman prees toen rode kool aan, waarna Ilse DeLange in 2014 de appelmoes van HAK in de spotlights zette. Met Herman den Blijker bewandelt HAK het bonenpad. Freid: “We willen vaker onderdeel uitmaken van de maaltijd van Nederlandse huishoudens. Bonen passen goed in het heden- Ambassadeur van bonen Herman den Blijker schrijft kookboek daagse eten, waarbij mensen vaker minder vlees en meer groenten eten.” Al snel diende zich een mogelijk passend pre- mium aan: een kookboek over bonen. Kookboeken zijn een beproefd recept als premium. Klassiekers komen uit de stal van Blue Band en Conimex, maar bekend is ook de reeks Topkoks voor Thuiskoks van PostNL in het kader van het World Food Programme. Succesvolle kookboeken “Herman den Blijker kwam zelf met het idee voor het kookboek toen wij hem benaderden voor de bonencampagne,” verklaart Freid. “Consumenten weten vaak nog niet zo goed hoe je bonen lekker kunt bereiden. Herman wilde laten zien hoe je met bonen iets lekkers kunt maken, en hoe kun je dat nu beter doen dan met een kookboek? Herman heeft al veel succesvolle kookboe- ken geschreven. Hij weet dan ook als geen ander hoe dit werkt.” Den Blijker is grotendeels zijn eigen gang gegaan, volgens Freid. “Het is echt een boek van Herman zelf, maar we hebben hem TEKST: ALLARD FREDERIKS U moet het premium van HAK hebben
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5