PromZ Magazine 4-2015

40 TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: DUTCH PHOTO AGENCY Arjon Stalenhoef, commercieel directeur van het in Nieuw Vennep gevestigde DupontCheese, licht toe hoe in het verleden ver- schillende bedrijven fuseerden, waaruit in 2012 DupontCheese Nederland voortkwam. DupontCheese Nederland behoort, samen met enkele andere kaasgroothandels, weer tot de Belgische coö- peratie van Milcobel, waarbij zo’n 3200 boeren zijn aangesloten. Nu de drukte van de fusie tot het verleden behoort, is er weer meer ruimte en tijd over voor marketingactiviteiten op het gebied van promoties en loyalty, o.a. gericht op de kaasspeciaalzaken die DupontCheese bedient. Klein denken Stalenhoef: “We zijn een grote speler, maar onze kracht zit ‘m in klein denken. En dan bedoel ik denken als de winkelier met een speciaalzaak, de papa- en mamawinkels of de ondernemers met Met een assortiment van 2000 kazen is DupontCheese een importeur, groothandel en dienst- verlener van formaat op het gebied van Hollandse en buitenlandse kazen. DupontCheese bedient uiteenlopende afnemers, van grote supermarkten tot en met kaasspeciaalzaken. Voor de ondersteuning van de kaasspeciaalzaken werkt het bedrijf nauw samen met Loyalty Makers. DupontCheese wil klanten ontzorgen een paar medewerkers in dienst.” In totaal telt Nederland zo’n 600 kaasspeciaalzaken, DupontCheese bedient er daarvan zo’n 300. We eten 19 kilo kaas per persoon per jaar en het grootste aandeel daarvan kopen we in de supermarkten. De totale omzet in Nederland van kaas (en eieren) is iets meer dan 2 miljard euro. De kaasspeciaalzaken hebben een marktaandeel van 7 procent, vertelt Stalenhoef. De grote supermarkten zijn eigenlijk alleen maar bezig met prijspromoties. Hierdoor hebben de kaasspe- ciaalzaken, net zoals bakkers, slagers en andere speciaalzaken, behoorlijk te lijden onder het geweld van de grote supermarkten. Stalenhoef: “En daar komt nog eens bij dat slagers en bakkers meerdere aankoopmomenten in de week hebben, terwijl er bij de kaaswinkel gemiddeld één keer per week gekocht wordt. Als de consument in een week besluit om zijn kaas in de supermarkt te kopen, ziet de kaasboer zijn klant dus helemaal niet.” Arjon Stalenhoef (l) en Mark Dekker Loyaltyprogramma gericht op kaasspeciaalzaken

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5