PromZ Magazine 4-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 41 l oya l t y Koebadlakens In samenwerking met Loyalty Makers wil DupontCheese de kaaswinkeliers meer ondersteunen en via hen de consument stimuleren meer en vaker kaas te kopen bij de speciaalzaken. “Het adviseren van de klant en zorgen dat het aangeboden assor- timent past bij de toekomstige trends is waar de consument behoefte aan heeft,” zegt Mark Dekker van Loyalty Makers. Hij vervolgt: “Sales promotionacties helpen de kaasspeciaalzaak om de merken van DupontCheese te promoten. De consument kiest namelijk bewust voor een soort kaas of smaak. De inzet van premiums bij de verkoop van de kaas, zowel richting win- kelier als consument, helpt daarbij.” Loyalty Makers heeft onder andere functionele premiums als ‘koebadlakens’ en custom made ijskrabbers, in de vorm van een plak kaas, ontwikkeld en geproduceerd. “In het afgelopen jaar heeft DupontCheese in samenwerking met Cono Kaas de campagne 'De SmaaQ van' geïntroduceerd. Loyalty Makers heeft de merkbeleving naar een hoger plan gebracht door het merk te restylen en ervoor te zorgen dat alle commu- nicatiemiddelen hierop aansluiten. SmaaQ is een kaasmerk dat gepromoot wordt door de kaasspeciaalzaak die daar winkelma- teriaal en marketingcommunicatie-uitingen voor in kan zetten,” vertelt Dekker. Duidelijk positioneren Een duidelijke positionering van DupontCheese is van belang, zegt Stalenhoef. De kaasspeciaalzaken dienen bij DupontCheese te denken aan een partner waar je op kunt vertrouwen en die zijn afspraken nakomt. Om dit te ondersteunen wordt onder andere maandelijks het Dupont Journaal uitgegeven. Loyalty Makers heeft dit bladconcept vernieuwd als onderdeel van de totale positionering van DupontCheese richting de kaasspeciaalzaken. Komend jaar gaat een op de winkeliers gericht loyaliteits- programma van start: hoe meer kaas er uit het huis van DupontCheese wordt gekocht, hoe meer punten er vergaard kunnen worden. Om de deelnemers te (blijven) motiveren mee te doen, zullen de punten redelijk snel bij elkaar zijn te sparen. De communicatie eromheen zorgt ervoor dat het programma verder zo lang als nodig onder de aandacht blijft. “We gaan ervan uit dat de winkelier via dit loyaltyprogramma meer interactie krijgt met DupontCheese, zeker als er intensief gebruik wordt gemaakt van het online platform, het zogeheten online iLoyaltyplatform 4.0 van Loyalty Makers,” vertelt Dekker. Stalenhoef: “Wij hebben te maken met traditionele ondernemers, die hun bestellingen bij voorkeur doorbellen of faxen. We hopen ze met dit loyaltyprogramma te stimuleren veel meer digitaal met ons te gaan doen. Dat is voor ons een stuk efficiënter. In het pro- gramma wordt dan ook opgenomen dat deelnemers extra sparen bij online bestellen en dat ieder met zijn eigen login kan zien hoeveel hij heeft gespaard en wat hij daarvoor kan ontvangen." ‘Wij’-gevoel Naar verwachting zullen de beloningen in het loyaltyprogramma vooralsnog bestaan uit belevenissen. Stalenhoef: “Enerzijds maken we het programma op die manier voor ons beheersbaar en anderzijds willen we ermee bereiken dat de winkeliers en het personeel het ‘wij’ gevoel krijgen. Met z’n allen extra presteren en met z’n allen worden beloond voor die extra inzet. Het hele team moet het goede gevoel krijgen. Bij kaasspeciaalzaken zijn de extra krachten die vaak alleen op vrijdag en zaterdag in de winkel staan, heel belangrijke medewerkers voor extra sales en klantenbinding met de consument.” Stalenhoef en Dekker ver- wachten dat ‘uit eten’ een van de hardlopers onder de beloningen wordt. Lokaalgevonden Kaasmaker Serge vanRymenant p. 2 KLAVERSKRASSEN KlaverKaas Specialiteiten p. 12 + 13 ACTIE! 6 halen 5 betalen Camembert PierrotAOP Proefde lekkernijenvan Serge Kazen, crackers&wijn Heerlijke recepten! JULI 2015 Đupont Iournaal V O O R K A A S & M E E R p.8 8 De Pompernikkel WAAROMWIJ SMAAQ KAAS VERKOPEN? Het is één vande lekkerste kazen. Op traditionelewijzebereid. Bereidmetuitsluitendweidemelk. Geen toevoeging van extra zout. Niet voor niets een kaas voor de echte liefhebber!
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5