PromZ Magazine 4-2015
44 ‘De balpen is de rode draad in mijn leven ’ TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: HERBERT WIGGERMAN O prichter Adrie van Helden is nu 69. Hij is de grondleg- ger van een groot familiebedrijf, waarvan je er zeker in de promotionele productenbranche niet veel meer ziet. Adrie: “Het is niet zo moeilijk om een bedrijf in je eentje te beginnen en uit te bouwen tot een onderneming met tiental- len mensen in dienst. Mijn zoons staan voor een moeilijker opgave, vind ik, zij moeten het succes continueren.” Adrie ging al op jonge leeftijd aan het werk en vond een baantje bij een importeur van speelgoed in Tiel. Hij werd al snel inge- zet als verkoper. Met de auto vol speelgoed op pad. Het is de tijd waarin de bedrukte balpen populair wordt. Het speel- goedbedrijf zag daar niks in. Adrie wel. In de avonduren ging hij pennen verkopen, de bedrijven langs, 250 pennen-met- naam hier, 250 daar… De balpen is de rode draad in zijn leven, vertelt hij. Daarmee legde hij ook de basis voor Van Helden Relatiegeschenken, officieel opgericht in september 1965. Groot geworden met verkoop via catalogi, inmiddels is Van Helden (overigens al jaren ook hoofdsponsor van voetbalclub Achilles '29) ook al 15 jaar actief als online distributeur. Kortere levertijden Adrie begon de zaak vanuit zijn ouderlijk huis, nu is Van Helden Relatiegeschenken gevestigd in een groot pand op industriepark Medel in Tiel. En net zoals hij eigenlijk bij toeval in het promoti- Deze maand sluit Van Helden Relatiegeschenken het jaar af waarin het 50-jarig bestaan van de onderneming werd gevierd. Adrie van Helden richtte het bedrijf op, inmiddels wordt het geleid door zijn twee zoons Arno en Joost. “Het relatiegeschenk is geen uitgave, maar een investering. Dát moeten we overbrengen op onze klanten,” aldus commercieel directeur Arno. Adrie van Helden: 50 jaar Van Helden Relatiegeschenken onele productenvak is beland, zo verging het ook de zoons Arno en Joost, die als kleine mannekes van een jaar of 5 al meehielpen de pakketjes in te pakken. De zoons weten niet beter: ook thuis werd altijd gewerkt. De telefoon ging dag en nacht, letterlijk. De caféhouder die om 12 uur ’s nachts belde om 1000 aanstekers te bestellen, werd keurig te woord gestaan. Adrie: “Die man was om die tijd gewoon aan het werk. Logisch dat-ie dan belde voor zo’n order. Vonden we geen probleem, hoor.” Hoezo is 24/7 voor je klant klaar staan pas iets van deze tijd…? Adrie: “Een groot verschil met vroeger is dat de klant, niet in de laatste plaats door het internet, veel prijsbewuster is geworden. Het productaanbod is veel groter geworden en de levertijden veel korter. Vroeger had je het over twee of drie weken, nu hebben we het over levertijden van 5 of 6 dagen. Arno: “Volgens mij is de kortere levertijd wel de grootste veran- dering van de laatste jaren in deze branche. De leverancier moet ervoor zorgen dat zijn klant zijn bestelling krijgt op het moment dat hij dat wenst. De klant zit in de drivers seat. Hij bestelt zijn pizza op internet en wil hem die avond om zeven uur bezorgd krijgen. Vervang pizza maar door relatiegeschenken. Dat consu- mentengevoel is het MKB binnengekomen.” Hij vervolgt: “Het is tegenwoordig heel belangrijk om goed te vragen wat de eindklant wil, naar hem te luisteren en te doen wat je belooft. Een relatiegeschenkenleverancier moet de partner van Adrie en Arno Adrie en Arno van Helden
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5