PromZ Magazine 4-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 45 pro f i l e 9 de klant zijn, hem adviseren het juiste product uit te kiezen dat past bij zijn budget, doelstelling en doelgroep. Je moet niet sec meer een leverancier zijn, maar een adviseur en meedenker. Ik probeer altijd de kracht van het relatiegeschenk over te brengen. Het relatiegeschenk is geen uitgave, maar een investering. Dat is wat we als Van Helden – en als branche als geheel - moeten uitdragen naar de markt.” Verleiden Toen internet nog geen rol speelde, draaide alles om de catalo- gus. Nog steeds heeft de catalogus de belangrijke taak om te verleiden, de klant op ideeën te brengen, zegt Arno. Ook al gaat de klant in de catalogus gericht op zoek, bij het doorbladeren wordt hij getriggerd door andere artikelen. De catalogus verleidt, veel meer dan het computerscherm. Als je een give away voor beursdeelname nodig hebt, bijvoorbeeld een notitieboekje met pen, kom je op het internet in de meeste gevallen alleen met dat notitieblokje vandaan. Kijk je in de catalogus, dan stuit je altijd wel op andere ideeën, of betere ideeën, of meer of anders. De emotie die bij de catalogus hoort is een heel andere dan die van het internet. Elke trend heeft zijn tegentrend, zegt Arno ook. Zie hoe in som- mige cafés opzettelijk de WiFi wordt verstoord, zodat mobiele telefoons niet kunnen worden gebruikt. De tegentrend van kopen via het internet, dat de laatste jaren op allerlei vlakken enorm is gegroeid, is kopen in de winkel - waarbij in de promotionele productenbranche ‘winkel’ kan staan voor ‘catalogus’ en de men- sen achter die catalogus die jou als klant van vlees en bloed zien. De catalogus kan ook leiden tot kijken en kopen via het internet en vice versa. Beide kanalen versterken elkaar ontegenzeggelijk. Arno: “Niemand kan in een glazen bol kijken, maar ik denk dat online en offline blijven bestaan en naar elkaar toegroeien. En zolang wij dagelijks het bewijs zien dat de kanalen elkaar ver- sterken, blijven we ze allebei inzetten.” Het voordeel van de catalogus is ook dat het bereik groot is. Binnen bedrijven gaat de catalogus op een afdeling vaak van hand tot hand, en draagt zo bij aan de naamsbekendheid. Van Helden staat al jaren in de top-3 van naamsbekendheid bij opdrachtgevers, zowel spontaan als geholpen. Een ander belangrijk kanaal is persoonlijke verkoop. Bij Van Helden wordt het verkoopteam continu getraind op vaardigheden, klantvriendelijkheid en kennis van producten, vertelt Arno. Met circa 150 medewerkers en verkoopkantoren in Tiel, Rotterdam en Turnhout (België) neemt Van Helden een toonaangevende positie in op de Europese markt voor promotionele artikelen en relatie- geschenken. Alle noodzakelijke disciplines zitten onder één dak, het assortiment bevat zo’n 35.000 artikelen. Vrijwel het gehele assortiment beschikt over de vereiste EU-certificaten die aanto- nen dat het product voldoet aan de Europese wet- en regelgeving. Impact Arno: “Een relatiegeschenk bedrukt met logo of boodschap is meer dan een cadeautje. Dat is ons motto. Het levert een grote meerwaarde bij het positioneren of activeren van merken, het versterken van imago's en marketing van producten of diensten. Het is één-op-één communicatie, niet voor even maar voor lan- gere tijd. De impact overtreft die van commercials en advertenties, tegen een fractie van de kosten. Bedrukte relatiegeschenken vor- men een onmisbaar onderdeel van elk marketingplan, naar mijn mening. Vandaar dat ik altijd zeg dat klanten relatiegeschenken moeten zien als een investering en niet als een uitgave.” MVO? Duurzaamheid? Adrie. “Dat zijn belangrijke onderwerpen. Waar ook ter wereld moeten mensen een goed bestaan kun- nen leiden, dat heb ik altijd al gevonden. Daarom is het ook zo belangrijk dat er goede prijzen worden betaald in de hele keten. Iedereen moet wat kunnen verdienen. We moeten de wereld ook netjes doorgeven aan volgende generaties. Mijn kleinkinderen zijn nu al veel meer met dit thema bezig dan ik of hun ouders al ooit waren. Dat steeds meer producten in Europa worden gepro- duceerd is goed in het kader van duurzaamheid, maar draagt ook bij aan kortere levertijden, eenvoudiger controle op producten en het stimuleren van de Europese economie.” van Helden Familiebedrijf Blijdesteijn, klant van Van Helden, is actief in het midden- en hoge segment, met maar liefst 250 toonaangevende kledingmerken. Bij de hoogwaardige mode passen hoogwaardige draagtassen. Heel bewust koos Blijdesteijn voor papieren draagtas- sen, met een katoenen koord. “Papier is beter voor het milieu en heeft bovendien een veel mooiere uitstraling dan plastic draagtas- sen,” aldus Bram van Blijdesteijn. “Dit seizoen kozen we voor twee varianten. De klassieke versie in blauw en champagnegoud. En een jonge, trendy tas in knaloranje.” (bron: www.vanhelden.nl ) Marieke van Dijk (Dierenbescherming) doet zaken met Van Helden: “Samen met de afdelingen bij de Dierenbescherming overleg ik wat leuke cadeautjes zijn voor de vrijwilligers en wijkhoofden. Het cadeautje is een kleinigheidje, we stellen er uiteraard geen enorme budgetten voor beschikbaar. Toch probeer ik altijd origineel te zijn én iets nuttigs te kiezen. Afgelopen jaar kozen we voor een notitie- blokje met pen. Erg handig, want zo konden de collectanten noteren waar niemand thuis was, zodat ze nog eens terug konden gaan. De wijkhoofden ontvingen eens een documentenmap en die zie ik bij vergaderingen nog vaak op tafel komen. Mooi toch? Dit jaar krijgen de wijkhoofden een collegetas, voor de collectanten bestelden we ruim 10.000 sleutelhangers met ledlampje. In lime, want dat past mooi bij onze huisstijl. (bron: www.vanhelden.nl ) 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5