PromZ Magazine 4-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 47 8 co l umn De bladeren zijn gevallen, de koele witte wijn is ingeruild voor rode wijn, het einde van het jaar nadert. En mag ik u vragen: hoe was dat jaar voor u? Was het een mooi jaar, een gezond jaar, een fijn jaar? En hoe kijkt u zakelijk gezien terug naar 2015? Heeft u datgene bereikt wat op uw wensenlijstje stond? 8 tips & tricks voor 2016 TEKST: KEES-JAN ROZESTRATEN FOTO: ISTOCKPHOTO V oor mij is 2015 in elk geval een zeer boeiend en inspirerend jaar geweest. Eind 2014 heb ik, samen met drie compagnons, De Combinatie van Factoren weer terug gekocht van het bedrijf waar we het in 2006 aan verkocht hadden. En dat is best een avontuur, durf ik u te ver- tellen. De afgelopen jaren waren economisch gezien nou niet de beste jaren. Eigenlijk heeft iedereen, in meer of mindere mate, last gehad van de recessie. Ook de communicatiewereld werd fors getroffen. Behoorlijk wat bureaus gingen failliet of moesten fors inkrimpen, zekerheden bestaan anno 2015 niet meer, loyaliteit van klant en consument is ver te zoeken. Waar voorheen gepitcht werd op accounts, wordt nu gepitcht op pro- jecten. En nog onbetaald ook. Overigens, even een sidestep: dat pitchen is bloedirritant én ongelofelijk slecht voor het hele vakgebied. Want waarom zijn partijen van mening dat een bureau eerst maar eens gratis moet laten zien waartoe ze in staat zijn? Je hebt als bureau toch een track record, gewonnen vakprijzen voor uitstekend werk, een bemanning met kennis en ervaring en tevreden klanten. Maar ook hoge kosten, want mensen en niet machines maken het werk. En vertel mij dan eens waarom we in hemelsnaammet een paar bureaus gratis en voor niks aan de slag moeten om nogmaals te bewijzen dat je een goed bureau bent. Gaat u naar de bakker in uw dorp met de vraag: ‘….vandaag neem ik dat volkoren brood gratis mee en vind ik het lekker, dan betaal ik de volgende bro- den die ik hier kom kopen…’. Enfin, laat ik maar ophouden over pitches, want ik wil gewoon een leuk artikel schrijven en niet een klaagzang op ‘het armoedige karakter van de pitch’. Wellicht een volgende keer. Wél een interessant onderwerp namelijk. Prima oplossing Maar om het positief en vooral opbouwend te houden, wil ik een paar tips met u delen. Niet dat ik nou de wijsheid in pacht heb. Want dat is niet zo. Het communicatie vak is immers geen wiskunde en er zijn daarom altijd meerdere antwoorden (lees: meerdere richtingen) mogelijk. Bij wiskunde maar één, bij ons vele varianten. En allemaal kunnen ze een prima oplossing zijn voor uw specifieke marketingcommunicatievraagstuk. Toch zijn er wel een paar zaken te noemen die u in 2016 wellicht kun- nen helpen om er een heel mooi jaar van te maken. En vandaar onderstaand lijstje. 1 Denk vanuit doelstelling en doelgroep Waarschijnlijk denkt u nu: heb je niks originelers voor me? Maar ik kan u verzekeren dat denken vanuit doelstellingen en doelgroepen heel vaak niet gebeurt. Dus ja, eigenlijk een open deur, maar zeker nuttig. Dus hou ‘m vast! 2 Is de activatie relevant en opmerkelijk? Als bureau hebben wij de ActFactor ontwikkeld; eigenlijk een eenvoudig toetsingsinstrument dat laat zien of de basis van een promotie klopt. En heeft een activatie de ActFactor, dan is het goed. Maar wat houdt dat in? Op de eerste plaats moet een promotie relevant zijn. Relevant voor de doelgroep en relevant voor het product waarvoor de promotie wordt gedaan. Dus een gratis kaasplankje bij een kaasmerk: prima. Maar datzelfde gratis kaasplankje bij een wasmiddel: zeer twijfelachtig. Ook dit lijkt allemaal ‘aap eet banaan’, maar ik zou ze de kost niet willen geven die met allerlei vreemde constructies aan komen.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5