PromZ Magazine 4-2015
2015 - nummer 4 - www.promz.nl 5 C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 In dit nummer treft u een groot deel van de uitkomsten aan van het grootschalige onderzoek dat PromZ Magazine jaarlijks laat uitvoeren onder functionarissen bij het Nederlands bedrijfsleven (van MKB tot multinationals, overheden en non-profit organisaties), die promotionele producten en relatiegeschenken inkopen. Gelukkig is het herstel, dat we zien in de economie en het daarbij behorende consumentenver- trouwen, ook te zien in de groeiende budgetten voor premiuminkoop bij het bedrijfsleven. De meerderheid van de leveranciers heeft dan ook in 2015 al stijgende omzetten gezien. De verwach- tingen van opdrachtgevers voor 2016 zijn nog optimistischer. Men verwacht 3,3, procent méér budget voor promotionele producten en relatiegeschenken. Voor uw leveranciers van deze producten (en bijbehorende diensten) is het beslist nog niet alleen maar rozegeur en maneschijn. De Nederlandse inkopers verwachten van hun leveranciers meer advies en meer service, blijkt uit het onderzoek. En dat is prima! De full service leveranciers doen van nature niets liever, het zit in hun DNA. Maar inkopers moeten de leveranciers dan ook wel een eerlijke marge gunnen. Dus niet voorlichting vragen over de herkomst van producten, vragen naar certificaten, nieuwe producten laten sourcen, etcetera etcetera en dan op het internet gaan zoeken of die producten ergens anders wat goedkoper zijn te krijgen… De full service leveranciers moeten alles (en steeds méér) weten van het product zelf, welke bedrukkingsmogelijkheden er zijn, welke wet- en regelgeving (RoHS, Reach etc) van toepassing is, productveiligheid (dus alles eigenlijk wat in de productenbranche met MVO en duurzaamheid heeft te maken). Alle kennis en service die leveranciers tegenwoordig in huis moeten hebben, moet wel worden betaald uit de marge op de producten. Die marge staat al jaren onder druk. Nu inkopers wat meer budget beschikbaar krijgen, zou het mooi zijn als een deel daarvan dan ook wordt aangewend om leveranciers in staat te stellen die gevraagde originaliteit, service en kennis te kunnen (blijven) leveren en te kunnen (blijven) investeren. Ook hier geldt immers: uit de lengte of uit de breedte. Vanaf deze plek wensen wij u alvast een goed 2016, zowel privé als zakelijk! Uit de lengte of uit de breedte PromZ Magazine 16de jaargang, december 2015 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Marco Rensen Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5