PromZ Magazine 4-2015
6 H et is niet de eerste keer dat AH deze onderscheiding van PromZ Magazine krijgt. We hebben dan ook echt ons ‘best’ gedaan om Albert Heijn niet te laten win- nen… Maar er was geen ontkomen aan. De actie zat zo goed in elkaar, dat-ie wel moest winnen! Met de moestuintjes volgde AH de eerder ingeslagen weg om duurzaam en biologisch op de kaart te zetten, iets waar AH ontegenzeggelijk een belangrijk aandeel in heeft. Niet alleen bij consumenten (zowel wat betreft food, maar ook qua mentaliteit), maar ook bij het bedrijfsleven. PromZ durft te stellen dat bedrij- ven mede door AH en de AH-premiumacties (meer) open staan voor het inzetten van duurzame premiums. Een paar jaar terug zei de supermarktketen in PromZ Magazine al dat ze zich meer wilden gaan richten op het duurzaamheidsaspect bij de keuze voor het premium en het spaarmechanisme. “Onze ambitie is om in 2015 al onze eigen merkartikelen duurzaam te produceren. Vanuit dit streven kijken we ook naar de mogelijkheden die er zijn om onze acties te verduurzamen,” aldus AH destijds. En kijk bijvoorbeeld eens met welke spaaractie supermarktke- ten Plus dit jaar hoge ogen gooide: de bouwsteentjes PlusBricks, waarbij niet werd nagelaten te communiceren dat bij de produc- tie van de Bricks het restafval direct werd hergebruikt voor het maken van weer nieuwe bouwsteentjes. De AH moestuintjes-actie is uitgeroepen tot de PromZ Premiumpromotion of the Year 2015. Premium en communicatie vormen een mooi geheel en versterken elkaar. Een mooie, geïntegreerde campagne. TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: LUZAN VEENENDAAL PromZ Premiumpromotion of the Year 2015 AH moestuintjes wint PromZ-award Typisch AH “We proberen elke keer weer met typische AH acties te komen,” reageert een woordvoerder van AH desgevraagd op de onder- scheiding van PromZ Magazine. “Moestuintje is hier een goed voorbeeld van, en we zijn trots op het resultaat. Ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens is aan het moestuinieren geslagen door onze actie. We danken PromZ voor de erkenning, en onze klanten voor een hele hoop groene vingers!” AH won de onderscheiding van PromZ Magazine eerder, in 2008 met de Welpies en in 2012 met de winkelmini’s. Dit jaar mani- festeerde ’s lands grootgrutter zich dan met de moestuintjes, maar ook met de dierenplaatjesactie met daarin een hoofdrol voor bioloog Freek Vonk. En vorig jaar stal AH de show met de cadeaukaart voor duurzame producten in samenwerking met de Postcodeloterij en Unilever. (Overigens liet AH dit jaar ook sparen voor bestek en kristal wat weinig met ‘groen’ heeft te maken, maar ook dat moet kunnen, het gaat hier immers wel om functionele producten die langdurig in het bezit blijven van de consument- en ook dat is een vorm van duurzaamheid.) Inspireren AH en andere grote retailers en fabrikanten zijn door de jaren heen de prijswinnaars en kanshebbers geweest van de PromZ P r o m Z P r e m i u m p r o m o t i o n o f t h e Y e a r
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5