PromZ Magazine 4-2015
2015 - nummer 4 - www.promz.nl 69 n ew z Meer omzet voor non-foodbranche De non-foodbranche heeft in het derde kwartaal een 2% hogere omzet geboekt dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen de groei 0,3% bedroeg. In het tweede kwar- taal 2015 werd nog een krimp van 1%genoteerd. Vooral winkels in telecom en groot en klein huishoudelijke appa- raten hebben goede zaken gedaan, zo staat in het onlangs verschenen GfK Retail Reports. De telecomsector boekte in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar 10% meer omzet, vooral dankzij de verkoop van smartphones en bijbehorende accessoires. Groot huishoudelijke apparatuur zag de omzet met 7% groeien, terwijl de omzet- groei in klein huishoudelijke apparatuur op 5,6% uitkwam. Het herstel van de boekenmarkt zette door met een omzetplus van 3,7%, zowel de modebranche als de entertainmentmarkt groeiden 3% en de dhz-branche boekte 2% meer omzet. De markten voor consumentenelektronica (-3,9%), foto (-4,3%), IT (-2,5%) en toerisme daarentegen hebben nog te kampen met dalende omzetten. (bron: retailnews /profnews.nl ) Metamorfose voor Hema-winkels Zo`n 560 Nederlandse Hema-winkels krijgen een metamor- fose, op basis van de ervaringen met buitenlandse winkels zoals die in Frankrijk. Het assortiment moet logischer inge- deeld en lokaler worden. Plaats voor nieuwe winkels is er in Nederland niet, maar er is wel voldoende ruimte om te groeien met bestaande winkels. In Frankrijk heeft Hema met 41 winkels een groot succes. `Elke nieuwe winkel daar doet het beter dan de vorige`, zegt de nieuwe topman Tjeerd Jegen. Dit omdat Hema steeds beter weet hoe ze het assortiment moeten indelen en presenteren. De opdracht van Jegen is om te zorgen voor ruimte en groei voor de winkelketen. Hij verwacht groei uit tientallen nieuwe win- kels in Frankrijk. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Spanje zullen nieuwe winkels komen. Groei komt ook uit de internetverkoop, die nu goed is voor 30 miljoen euro. (bron: FD /profnews.nl ) Customer Data Award voor Sanoma Brancheorganisatie DDMA (Data Driven Marketing Association) heeft zijn Customer Data Award 2015 uitge- reikt aan Sanoma. De award is een waardering voor de succesvolle wijze waarop Sanoma klantgegevens inzet om producten te verbeteren en content te personaliseren. Met deze onderscheiding liet het mediabedrijf de drie overige genomineerden Emté, KPN en V&D achter zich. Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Awards: “De aanpak van Sanoma is een perfect voorbeeld van hoe je data in kunt zetten, zodat zowel het bedrijf als de klant er voordeel van heeft. Marketing heeft alles te maken met personaliseren en relevant zijn en dus moet je als organisatie data omarmen. Sanoma loopt voor in deze ontwikkeling en toont tevens de nodige durf. Daarbij is Sanoma ook open naar consumenten over hoe wordt omgegaan met de verzamelde data. Een winnende combinatie.” (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5