PromZ Magazine 4-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 9 promot i on AH moestuintjes wint PromZ-award voor beste premiumactie van 2015 9 Zo was een deel van het panel ook erg enthousiast over de speakerkratjes van Heineken: een mooi vervolg op de spea- kerkratjesactie van jaren terug, de link met muziek, goed merkgebonden, zei men. De anderen vonden juist dat Heineken, zowel wat betreft het premium als de communicatie, er te weinig efforts in had gestopt. Van een merk als Heineken verwacht je meer, werd gezegd. Ook de handdoeken van Etos – handdoeken zijn klassiekers in premiumland - kwamen ter sprake. Geen winnaar, maar toch het vermelden waard vanwege de eerste insteek met de BN’er en acteur Manuel Broekman (bekend van onder meer Spuiten en Slikken en Expeditie Robinson) die Etos als merk extra liet opvallen en ‘sexy’ maakte, werd gezegd. Nog meer kanshebbers: de opvallend leuke en aardige actie van HAK: het Bonenboek van Herman den Blijker (zie ook pag. 37). Blue Band, omdat dit merk al jaren herkenbaar zijn thema com- municeert, óók met zijn premiums. De BBQ-tool van Jupiler, aardig, maar geen winnaar omdat de link met de themacommercials teveel ontbrak, aldus het oordeel van het panel. Panellid Ed van Eunen brak nog een lans voor nog wat van die klassiekers als de vele ‘schaaltjes-acties’ van dit jaar. Aziatische schaaltjes bij Conimex, Arabische schaaltjes bij Knorr. Maar qua communicatie te ‘losse shots’: inwisselbaar en onvoldoende één geheel met de thematische en actiecommunicatie. Een echte ‘afknapper’, aldus het panel, was 400 jaar Grolsch (zie ook pag. 10). Knallen Al met al was 2015 toch best een fraai premiumpromotie jaar. Overall mogen we niet klagen, en dat is in de afgelopen jaren wel anders geweest. Nu het weer beter gaat met de economie en bedrijven in 2016 gaan beschikken over meer premiumbudget Acties zoals de moestuintjes lokten klanten naar de winkel, zei topman Dick Boer bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal van 2015. Consumenten konden sparen voor 20 verschillende soorten moestuinpotjes en zaadjes. Bij elke bestede 15 euro kregen ze zo’n potje. Er zijn in totaal ruim 44 miljoen potjes en ongeveer 350.000 moestuinbak- ken verkocht. Anoesjka Aspeslagh (AH): “We beoordelen bij elke spaar- actie zorgvuldig de materialen die gebruikt worden bij de productie. De moestuintjes-tabletten zijn gemaakt van samengeperst kokosgruis.” Bij de boerderijmini’s werkte Albert Heijn al met premiums van karton. Kan het merk nog terug naar promoties zoals met wuppies en winkelmini’s? Of is plastic voortaan uit den boze? Aspeslagh: “We proberen zoveel mogelijk te werken met materialen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben.” (bron: PromZ Magazine nr 2, 2015) (zie ook pag. 22) hopen we dat dit de laatste editie is geweest waar het panel opmerkingen kan maken als dat het lef bij marke- teers nog wat ontbreekt en dat ze risicomijdend gedrag verkiezen boven ‘knallen’! Charles Borremans zei eerder al eens: “Premiumleveranciers die- nen steeds weer met nieuwe, opvallende premiums te komen en retailers en fabrikanten ervoor te interesseren. De promotie- en actiemarketingbureaus kunnen de promotie groot maken.” Kees- Jan Rozestraten zegt in zijn column in dit nummer: “Vergroot je kansen door meer lef te tonen. Durf keuzes te maken, durf anders te zijn, durf iets aan wat twee jaar geleden doodeng was. En je zult zien dat het gaat werken.” Kees-Jan Rozestraten Karin Schaper Frank de Bruin Charles Borremans Ed van Eunen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5