Het mag wel wat spannender | PromZ

Het mag wel wat spannender

Laat ik beginnen iedereen fijne feestdagen en een gezond, gelukkig en spannend 2023 toe te wensen.

Nee, ik ben niet iemand die beweert dat vroeger alles beter was. Maar ik moet toegeven dat ik af en toe hunker naar beelden van Oliviero Toscani, zoals hij die maakte voor Benetton en naar commercials zoals de springende ‘kabouters’ van Mazda, gemaakt door Paul Meijer en Karel Beyen. Of naar een premium als de telefooncondoom van Ben. Waarom mag commerciële communicatie niet wat meer schuren?

De Britse comedian Ricky Gervais is een groot pleitbezorger voor de vrijheid van meningsuiting. En ik ben het volmondig met hem eens. Je moet alles op de hak kunnen nemen en overal grappen over kunnen maken. Of het nu gaat om geloof, geaardheid of ziekte. Dat is de ultieme uiting van democratie. Wat mij betreft gaan we dit wat meer terugzien ook in ons vak. Er mag wel wat meer humor in.

Het probleem is dat alle merken hun keutel ophouden omdat ze bang zijn gecanceld te worden door weer een volgende protestbeweging. Niet zo raar dat steeds minder mensen reguliere tv kijken of responderen op acties, omdat het meestal slaapverwekkend is. Dus adverteerders en opdrachtgevers, laat jullie marketingmensen deze Kerst allemaal verplicht kijken naar bijvoorbeeld de show Humanity van Ricky Gervais op Netflix en laat ze met die show in het achterhoofd hun bureaus en leveranciers briefen. Wedden dat 2023 er een stuk vrolijker uit gaat zien?