Trend: afzondering en jomo | PromZ
Afzondering en jomo

Trend: afzondering en jomo

Wie een aardigheidje cadeau doet speelt natuurlijk graag in op de behoeften en bezigheden van de ontvanger. Maar wát willen wij Nederlanders eigenlijk nu en volgend jaar? Wat vinden we leuk? En wat niet?
We vroegen het aan Lieke Lamb van TrendWatcher.com. Zij heeft het o.m. over afzondering en jomo.

Terwijl alles om ons heen digitaliseert, zoeken we daarentegen juist vaker onze toevlucht in een digitale detox volgens Lamb en gaan we op zoek naar manieren om de “schermtijd” te beperken. Het valt te scharen onder een bredere trend van onthaasting.

Overspannen

Lamb: “Jongeren raken vaker overspannen en naar verwachting ligt een deel van de oorzaken in infobesitas en fomo; the fear of missing out. Voor deze angst om ook maar iets te missen van nieuwtjes komt nu iets heel anders in de plaats: jomo. Voor the joy of missing out zonder je je bewust af offline en neem je pauzes van nieuws om te genieten van andere dingen.”
Andere trends zijn o.a. duurzaam en digitaal, opruimen en ontspullen en zelf creëren.

Lees meer in PromZ Magazine nr 1 die eind april uitkomt.