Black Friday steeds populairder in Nederland | PromZ

Black Friday steeds populairder in Nederland

Het is geen geheim dat de redactie van PromZ Magazine geen groot fan is van het uit de VS overgewaaide koopjesfenomeen Black Friday. Opvallend overigens dat alle termen met Black zo ongeveer verdwenen zijn onder aanvoering van de WOKE-beweging, maar dat Black Friday nog steeds bestaat.
Natuurlijk zijn we een voorstander van alle uitingen van sales promotion, echter platte price-offs als Black Friday die om niets anders draaien dan prijs, vinden we creatieve armoede. Het levert kortstondig extra traffic op naar je (online)winkel, maar de vraag is of mensen ook daadwerkelijk trouwer worden en je vaker gaan bezoeken als prijs de enige drijfveer is. Wij zijn bang dat dit niet het geval is.
Toch zijn er steeds meer consumenten die aangeven ‘mee te doen’ aan de koopgekte die Black Friday heet. Onderzoekbureau Motivaction keek verleden jaar naar het consumentengedrag omtrent Black Friday en wat bleek, 61% van de shoppers gaf aan geen specifieke reden voor aankoop te hebben, zoals bijvoorbeeld Sinterklaas of Kerst. Ongeveer de helft van alle consumenten zal dit jaar Black Friday aangrijpen als koopmoment en nagenoeg alle retailers doen mee met dit koopjesfenomeen. Prijs blijft (jammer genoeg) de belangrijkste boodschap in uitingen.
In de afgelopen jaren waren er meerdere ‘tegenbewegingen’. Zo kwam verleden jaar Ikea met de ‘Bring Back Friday’ en kwam de ‘happy activist’ met de Block Friday pagina op hun site, waarin er allerlei ‘groene’ alternatieven geboden werden tegen de overconsumptie van Black Friday. We zijn benieuwd wat dit jaar gaat brengen…