‘Een premium moet de ontvanger een glimlach bezorgen’ | PromZ

‘Een premium moet de ontvanger een glimlach bezorgen’

In de loop der jaren hebben vele marketeers* in PromZ Magazine uitspraken gedaan over de power van het premium, de kracht van premium- en spaaracties en de toegevoegde waarde van leveranciers. Bijgaand een selectie.

 

Als u nog niet bent geabonneerd op PromZ Magazine ontvangt u als bezoeker van PromZ Event automatisch een gratis exemplaar per post.

Jurgen Mohr (Heineken):

“We voeren niet alleen premiumacties om de verkoop te stimuleren. De binding met de consument verstevigen is ook een belangrijke doelstelling. We willen consumenten af en toe een stukje Heineken meegeven, ze af en toe ook eens iets teruggeven. Een premium moet een leuk cadeautje zijn dat de consument een glimlach op zijn gezicht bezorgt. Dan kan het veel doen voor je merk en je imago. Als je het hebt over het rendement van een actie, moet je niet alleen naar sales kijken, vind ik, maar ook naar relatie, zowel de relatie met de retailer als met de consument.”

 

 

Govert Verbeek (Douwe Egberts): 

“Alle premiums die we gebruiken zijn van hoogwaardige kwaliteit. Je moet niet willen kiezen voor rotzooi, al was het alleen maar omdat dit ook afstraalt op je merk en imago. Intern hebben we ook altijd discussies. Altijd krijg ik de vraag of het niet wat goedkoper kan. Natuurlijk, alles kan altijd goedkoper. Maar dat wil ik niet. Als ik het doe, dan doe ik het goed en anders niet. Ik wil dat onze premiums volgens de regels worden geproduceerd en dan moet je niet voor goedkoop gaan.”

 

 

Roland Simon (Albert Heijn):
“Plans are nothing. Planning is everything.” Roland Simon, thema-manager bij AH ten tijde van de WK-actie in 2010, haalde deze woorden van de voormalige Amerikaanse president Dwight Eisenhower aan om de militaire precisie aan te duiden die nodig is voor grootschalige acties als de Beesies-promotie. “Een strakke planning is cruciaal. Al een jaar van tevoren werden de voorbereidingen getroffen voor de actie rond het WK Voetbal in 2010. Geheimhouding is daarbij een groot goed. De Beesies-actie droeg bijvoorbeeld de codenaam Project Volkswagen. Slechts tien mensen bij Albert Heijn zijn op de hoogte van de inhoud van de actie en de keuze voor het premium. Pas op de avond voor de lancering worden de winkelmanagers in een conference-call ingelicht.”

 

 

Christel Keulers (Mitsubishi Motors):
“Het werken met verschillende leveranciers is op diverse fronten ingewikkelder. Ik ben geen prijskoper en ik speel open kaart. Maar het is mijn vak om te gaan voor scherpe levertijden, goede prijzen, goede producten met inachtneming van CSR en MVO, wat ook bij Mitsubishi Motors hoog in het vaandel staat. In al die opzichten vind ik het de moeite waard om mijn vraag aan verschillende leveranciers, die allemaal weer met andere producenten in China en Europa werken, voor te leggen. Het is hun vak om mij van de juiste antwoorden en mogelijkheden te voorzien. Op basis daarvan kan ik de beste keuze maken.”

 

 

Alfonso Dozzi (Shell):
“Een premium moet anders dan anders zijn. Het moet nergens anders te krijgen zijn, of het moet bepaalde unieke elementen hebben. Heel belangrijk is dat het een goede waardeperceptie heeft, een kwalitatief artikel dat klanten tegen een lage prijs kunnen aanschaffen. We hebben bijvoorbeeld een succesvolle actie gehad met dubbelwandige koffieglazen. Voor vergelijkbare glazen betaal je in de winkel 6 tot 8 euro per stuk. Onze glazen kostten 1,75 euro per stuk, en de klant kreeg er ook een gratis kop koffie bij.”

 

 

Marleen Jansen (HEMA):
“Iedereen begrijpt dat de Bonkies met opzet een beetje over the top waren. Kinderen houden nu eenmaal van stout en baldadig, dus daar speel je op in. Bovendien wilden we ook wel de aandacht trekken met de spaaracties. Dat lukt niet met saaie characters. En nee, we hebben geen brieven gehad van bezorgde ouders of opa’s en oma’s die vonden dat HEMA het verkeerde gedrag stimuleerde.”

 

 

Jos Vranken (NBTC):
“Ongevraagd advies van onze leveranciers is eigenlijk nog belangrijker dan gevraagd advies. Want ongevraagd advies leidt tot verrassing. Je weet zelf immers niet wat er allemaal mogelijk is.”

 

Maud van den Toorn (Schiphol Group):
“Marketingdenken, maar ook meedenken, proactiviteit en creativiteit zijn zaken die wij van een leverancier verlangen. We doen zaken met gerenommeerde leveranciers om op hun advies af te gaan welke producten het beste bij onze doelstellingen passen. Zij zijn de professionals en juist die ervaring huren we in.”

 

Marijke Goudberg (KPN):
“Over de prijs van een pen ga ik niet onderhandelen met mijn leverancier. Ik wil creativiteit, het gevoel dat onze premiumleveranciers KPN begrijpen, dat ze snappen wat belangrijk voor ons is, dat ze zelf invullen hoe ze onze processen kunnen ondersteunen. Wij willen geen producten uit een boek, wij willen maatwerk.”

 

Markus Ravenhorst (Van Wanten Etcetera):
“De Flippo’s werden ooit afgetest…Ik bedoel maar. Voelt de actie goed? Voelt het premium oké? Doen! En laat je vooral niet afschrikken door de ROI-berekening. Want sommige effecten voor je merk die je via goeie actiemarketing kunt bereiken, zijn niet in geld uit te drukken.”

 

* Het kan zijn dat de in dit artikel genoemde functionarissen inmiddels niet meer werkzaam zijn bij het genoemde bedrijf c.q. een andere functie hebben binnen de onderneming.