Facebook haalt merchandise uit Nederland

Het hoofdkantoor van Facebook in New York zocht een leverancier van custom made merchandise en relatiegeschenken. Ze kwamen uit in Nederland, bij BrandPremiums. De behoefte aan een custom made product dat het verhaal van het merk vertelt is universeel, stelt Gilles Heybroek van het bureau.

Een aanbeveling van Heineken USA zorgde ervoor dat bureau BrandPremiums een telefoontje kreeg vanuit het hoofdkantoor van Facebook in New York. Of ze konden helpen bij de ontwikkeling van een custom merchandise product. Facebook zocht een incentive voor een jaarlijkse internationale marketingbijeenkomst voor de eigen medewerkers. “We stelden voor om Facebooksneakers te maken, met op de hiel het Like-duimpje”, zegt managing director Gilles Heybroek van BrandPremiums. “We hebben een ontwerp gemaakt en opgestuurd, en dat was in één keer raak.”

Maatwerk uit China

Voor het event zijn vierduizend paar van deze sneakers geproduceerd,in allerlei maten. Heybroek: “Medewerkers zouden vanuit verschillende werelddelen komen. Om een zo goed mogelijke inschatting te kunnen maken van veelvoorkomende maten in Azië, Europa en Amerika, hebben we eerst een paar bedrijven gebeld, zoals Nike en Adidas. Vervolgens hebben we eerst tien paar schoenen naar ze gestuurd. Dat werd ook goed ontvangen.” De sneakers heeft BrandPremiums in China laten maken. “Dat doen we met vaste fabrikanten. We hebben al vaker schoenen laten produceren. In China heb je specifieke gebieden waar veel schoenenfabrieken staan. Net zoals er steden zijn waar al het speelgoed vandaan komt, of alle mallen.” Producten moeten in Amerika voldoen aan strenge wettelijke eisen, stelt Heybroek. Strenger dan in Europa. Voor de noodzakelijke producttests werkt BrandPremiums samen met controle- en certificeringspartijen als SGS en Intertek. “Met hen stemmen we af aan welke wetten en richtlijnen we moeten voldoen. Californië is de strengste staat in Amerika, wat milieuwetgeving betreft. Het is dus zaak om je aan die regelgeving te houden.” Het eerste werk voor Facebook is goed in de smaak gevallen, meldt Heybroek. “We kregen te horen dat het een zeer populair item was. Iedereen voelde zich met elkaar verbonden, omdat ze dezelfde sneakers hadden. En mensen bewaren ze ook – het zorgt voor een goede vibe, terugdenkend aan die meeting.”

Verhaal vertellen

Wat is de reden dat een groot internationaal merk als Facebook bij een Nederlands bureau uitkomt? Volgens Heybroek is de uitdaging om een vraag van een marketeer om te buigen naar een product dat het verhaal van het merk vertelt. “En dat dan binnen het gestelde budget, binnen de gestelde timing en met een consistente
output – dus niet: de ene schoen is wel mooi en de ander niet. Wij hebben ruime ervaring met custom made merchandise en relatiegeschenken voor multinationals en A-merken.” Voor een tweede opdracht is Heybroek inmiddels al naar het hoofdkantoor van Facebook in New York afgereisd. Dat kon hij combineren met een afspraak bij een andere klant, Heineken USA. Het zakendoen gaat in Amerika veel sneller, is de ervaring van Heybroek. “Ik hou daar wel van. De houding is daar: ik moet op een dag duizend beslissingen nemen, dus ik ga niet te lang stilstaan bij jouw project. Ze durven sneller een fout te maken.”