Uit meerdere gesprekken met betrokkenen is gebleken dat supermarktketen Jumbo haar sportsponsoring heroverweegt. Het gaat om de wieler- en schaatsploegen van Jumbo-Visma, waar Jumbo al bijna tien jaar trotse hoofdsponsor van is. Toch bestaat de kans dat Jumbo-Visma haar hoofdsponsor verliest nadat het huidige contract in 2024 afloopt.
Afgelopen jaar heeft Jumbo het al zwaar te verduren gekregen. Zo overleed grondlegger van het familiebedrijf Karel van Eerd. Daarnaast werd zoon Frits van Eerd verdacht van betrokkenheid bij een grote witwaszaak in de autosport, waarop hij terugtrad als topman bij Jumbo. Inmiddels is hij als CEO opgevolgd door Ton van Veen.
Na alle ophef rondom de supermarktketen is het te hopen dat het bedrijf nu een rustigere periode ingaat. Toch lijkt het erop dat de directie van Jumbo door alle veranderingen ook na is gaan denken over andere zaken, waaronder de sportsponsoring. In eerste instantie werd de supermarkt hoofdsponsor van sportploegen- en clubs om haar naamsbekendheid te vergroten. Nu dit doel is bereikt, is het niet zeker of het bedrijf nog geld wil steken in de sportsponsoring.
Aan de andere kant is de kans klein dat de supermarkt zich volledig terug zal trekken uit het sportsponsorschap. Jumbo heeft de afgelopen jaren onwijs veel geld, energie en tijd gestoken in de sponsoring van de wieler- en schaatsploegen. Bovendien zit sport diep verankerd in het DNA van het bedrijf. Het is aannemelijker dat Jumbo een stapje terug gaat doen van hoofdsponsor naar co-sponsor. Volgens het management van de wielerploeg wordt de heroverweging in ieder geval nog niet gezien als iets verontrustends. De grote vraag is wel wat deze heroverweging betekent voor de promotionele producten die gekoppeld zijn aan winkelacties.